วรรณกรรมบันทึกการเดินทางของ เสกสรรค์ ประเสริฐกุล ในฐานะนิราศสมัยใหม่ : จากการคร่ำครวญสู่การใคร่ครวญและปัญญา / ธนาคาร จันทิมา = The travelogues of Seksan Prasertkul as modern Thai Nirat : from lamentation to contemplation and wisdom / Thanakharn Juntima
To study the characteristics of Nirat genre in the travelogues of Seksan Prasertkul focusing on 9 texts; Dern Pa Suo Ha Chivit Jing (เดินป่าเสาะหาชีวิตจริง), Pleang Ekkaphob (เพลงเอกภพ), Tang Tark Lae Sai Nam Chiew (ทางทากและสายน้ำเชี่ยว), Lieb Lau Chai Ka Lok (เลียบเลาะชายคาโลก), Fong Vela (ฟองเวลา), Huang Yam Hang Kwam Pai Pae (ห้วงยามแห่งความพ่ายแพ้), Viharn Tee Wang Plao (วิหารที่ว่างเปล่า), Phan Phob Mai Phook Phan (ผ่านพบไม่ผูกพัน ) and Bood Dhida Hang Duang Dao (บุตรธิดาแห่งดวงดาว). This research reveals that Seksan Prasertkul’s travelogues possess three characteristics of Modern Thai Nirat. Firstly is the lamentation and contemplation. This characteristic can be thought of as the reflection of the author on his suffering, which eventually leads him to the enlightenment as wisdom. Secondly is the movement, which includes that of space and time. This entails the author’s journey and the suffering from separation. Lastly is the description of nature, which help to transport the author from the suffering to wisdom in a subtle manner. All theses characteristics fabricate so harmoniously that they evidently represent the author’s journey from sufferings to wisdom. Owning to all these characteristics, the travelogues of Seksan Prasertkul, despite their prose style, could be regarded as belonging truly to the Modern Thai Nirat genre.