AuthorPimpida Lekkong
TitleIs diamond a woman best friend? A study of purchasing behavior of fine jewelry in Bangkok / Pimpida Lekkong= เพชรเป็นเพื่อนที่ดีที่สุดของผู้หญิงจริงหรือ? การศึกษาพฤติกรรมการซื้อเครื่องประดับแท้ในกรุงเทพมหานคร / พิมพิดา เล็กคง
Imprint 2019
Descript - หน้า, ตาราง

SUMMARY

The purpose of this study was to study the purchasing behavior and factors which influence purchasing decision on the fine jewelry products. The data were collected from 291 samples in Bangkok area by using the questionnaire. Out of 291 respondents, 201 people have had experience in purchasing fine jewelry. 90 people have never had any experience in purchasing fine jewelry. In additional, the questionnaire was asking further about the plan to buy fine jewelry within the next two years. 155 respondents out of 291 respondents are planning to buy fine jewelry in the next two years whereas 136 respondents are not planning to buy any fine jewelry. It was found that diamond is the most wanted gemstones of the fine jewelry. They plan to buy fine jewelry for daily wear, the most popular product type among fine jewelry is ring. Band rings and solitaire rings are the most popular design which respondents interested. Moreover, the top influence factor among the four-marketing mix is price which must be reasonable with the quality of the product, followed by product factors which focusing on the product quality. Place is the third influencing factors which focus on the safety and security of the physical store. The least influential is the promotion which customers attach in high level on the sales promotion discount and the recommendation from their family or friends, in other word, the word-of-mouth. Thus, male and female are not influenced differently on diamond or gemstone jewelry purchases, or the four factors of marketing mix. However, gender influences differently on the frequency of fine jewelry purchases, types of fine jewelry purchased, planned budget, and the design of fine jewelry.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการซื้อเครื่อง ประดับแท้ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร งานวิจัยฉบับนี้ได้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างในพื้นที่จังหวัดกรุงเทพมหานครจำนวนทั้งหมด 291 ชุด โดยกลุ่มตัวอย่างทั้งหมดเป็นทั้งเพศหญิงและเพศชาย อายุระหว่าง 20 ปี ถึง 60 ปี ไม่จำกัดรายได้ต่อเดือน อาชีพ สถานภาพ และระดับการศึกษา จากกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 291 คน มีผู้ที่เคยมีประสบการณ์ในการซื้อเครื่องประดับแท้จำนวน 201 คน และมีผู้ที่ไม่เคยมีประสบการณ์ในการซื้อเครื่องประดับแท้จำนวน 90 คน นอกจากนี้ แบบสอบถามได้สอบถามเพิ่มเติมจากกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 291 คน ว่าผู้ตอบแบบสอบถามได้วางแผนซื้อเครื่องประดับแท้ภายในอีกสองปีข้างหน้านี้หรือไม่ โดยพบว่า 155 คนจาก 291 คน วางแผนที่จะซื้อเครื่องประดับแท้ในอนาคต ในขณะที่ 136 คนไม่วางแผนที่จะซื้อเครื่องประดับแท้ในอนาคต จากผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างที่วางแผนจะซื้อเครื่องประดับแท้ในอนาคตนั้น ส่วนใหญ่เลือกซื้อเครื่องประดับเพชร และส่วนใหญ่วางแผนซื้อสินค้าเพื่อสวมใส่ในชีวิตประจำวัน โดยเครื่องประดับที่ได้รับความนิยมมากที่สุด คือ แหวน โดยแบบที่ได้รับความสนใจมากที่สุด คือ แหวนแถวฝังเพชร รองลงมาคือ แหวนเพชรเม็ดเดี่ยว นอกจากนี้ ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องประดับแท้มากที่สุด คือปัจจัยด้านราคา ซึ่งราคาจะต้องมีความสมเหตุสมผลกับคุณภาพสินค้า ปัจจัยรองลงมา คือ ผลิตภัณฑ์ โดยเน้นเรื่องคุณภาพของสินค้า ปัจจัยด้านสถานที่มีความสำคัญเป็นอันดับที่สาม โดยเน้นในเรื่องความปลอดภัยของสถานที่ตั้งร้านค้า ปัจจัยด้านโปรโมชั่นและการสื่อสารมีความสำคัญเป็นลำดับสุดท้าย โดยผู้ซื้อให้ความสำคัญกับโปรโมชั่นลดราคาสินค้าและการได้รับคำแนะนำหรือการบอกต่อจากครอบครัว เพื่อนหรือผู้ที่รู้จักร้านค้านั้น ทั้งนี้ การเลือกซื้อเครื่องประดับเพชรแท้หรือพลอยไม่ได้มีความแตกต่างกันระหว่างเพศหญิงและเพศชายรวมถึงปัจจัยต่างๆที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อทั้งในด้านผลิตภัณฑ์ ราคา สถานที่และ โปรโมชั่น แต่มีความแตกต่างของจำนวนความถี่ในการซื้อสินค้า ชนิดของผลิตภัณฑ์ ราคาสินค้าที่กำหนด และแบบของผลิตภัณฑ์ที่แตกต่างกัน


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project60820053 LIB USE ONLY