AuthorChanikan Wongnatkul
TitleStrategic Plan for expanding market of fresh fruit and developing brand of the processed product from Thai Aromatic Coconut – COCO EMPIRE CO., LTD. / Chanikan Wongnatkul =แผนกลยุทธ์ เพื่อการขยายตลาดมะพร้าวน้ำหอมไทยผลสด แผนการพัฒนาแบรนด์สำหรับผลิตภัณฑ์แปรรูปจากมะพร้าวน้ำหอมไทย – บจก. โคโค่เอ็มไพรส์ จำกัด /ชนิกานต์ วงศ์นาถกุล
Imprint 2019
Descript - หน้า, ตาราง

SUMMARY

When talking about the best coconut water in the world, “Thai Aromatic Coconut” is the most acknowledged for its quality worldwide. There are many terms being called such as “Thai Aromatic Coconut or Thai Fragrant Coconut or Thai Numhom Coconut”, etc. The well-known plantation area for Thai Aromatic Coconut is located not only in Baan Paew subdistrict, Sam Pran subdistrict, Dumnernsaduak subdistruct in Ratchaburi province. The other good place where raises high quality, good scent with natural sweet water, great refreshment and has ability to quench thirst, is Pakpanung, Nakhon Si Thammarat, south of Thailand. However, for the agricultural product, there are so many factors which cause the fluctuation in production and price for agricultural product such as; seasonal, disease and government policy, etc. The objective of this study is to generate the strategic plan for expanding market of fresh fruit and developing brand of the processed product from Thai Aromatic Coconut – COCO EMPIRE CO., LTD. locates in Pakpanung district, Nakhon Si Thammarat province in South of Thailand. This study includes two mains objectives. Firstly, the market seeking for the potential market for Thai Aromatic Coconut both domestic and international area. Secondly, the procedure to create value-added into the raw coconut. The analysis is considering the constraints of agricultural products and information from customer’s insight to develop brand and product. The result of the study shows that market situation of ready-to-drink aromatic coconut has positive growth trend because of the change of customer behavior to consume more natural products. Furthermore, this market is quite fragmented. The main strategy of this study is the using product innovation and marketing strategies to encourage value of Aromatic Coconut Water product for customers to match their unmet need.
เมื่อกล่าวถึงน้ำมะพร้าวที่ดีที่สุดในโลกแล้ว “มะพร้าวน้ำหอมไทย” เป็นมะพร้าวสายพันธุ์ที่ได้รับการยอมรับถึงคุณภาพอย่างกว้างขวางทั่วโลก และเป็นที่รู้จักในอีกหลายๆชื่อ ตัวอย่างเช่น “Thai Aromatic Coconut หรือ Thai Fragrant Coconut หรือ Thai Numhom Coconut” และแหล่งปลูกมะพร้าวน้ำหอมไทยพันธุ์ดี นอกจากที่อำเภอบ้านแพ้ว อำเภอสามพราน อำเภอดำเนินสะดวก จังหวัดราชบุรีแล้ว ยังมีอีกพื้นที่หนึ่งที่มีการปลูกมะพร้าวน้ำหอมที่มีคุณภาพ กลิ่นหอม รสชาติอร่อย ให้ความสดชื่นดับกระหายไม่แพ้กัน นั่นคือ พื้นที่อำเภอปากพนัง จังหวัดนครศรีธรรมราช อย่างไรก็ตามผลผลิตทางการเกษตรมีข้อจำกัดทั้งในแง่ของฤดูกาล สภาพภูมิอากาศ โรคระบาด รวมถึงนโยบายของทางภาครัฐ ซึ่งส่งผลต่อความไม่มีเสถียรภาพของราคาสินค้าเกษตรภายในประเทศ โครงการพิเศษนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อใช้เป็นแผนกลยุทธ์ เพื่อการขยายตลาดมะพร้าวน้ำหอมไทยผลสด และการพัฒนาแบรนด์สำหรับผลิตภัณฑ์แปรรูปจากมะพร้าวน้ำหอมไทย – บจก. โคโค่เอ็มไพรส์ ตั้งอยู่ที่อำเภอปากพนัง จังหวัดนครศรีธรรมราช ซึ่งศึกษาครอบคลุมสองประเด็นหลัก นั่นคือ ประการแรก คือ การค้นหาตลาดใหม่ที่มีประสิทธิภาพของมะพร้าวน้ำหอมไทย ทั้งในประเทศและต่างประเทศ ประการที่สอง คือ การศึกษาวิธีการพัฒนาและสร้างมูลค่าเพิ่มให้กับมะพร้าวน้ำหอมไทยผลสด โดยคำนึงถึงข้อจำกัดเกี่ยวกับสินค้าเกษตร และ ข้อมูลจากฝั่งผู้บริโภค เป็นหลักในการพัฒนาแบรนด์และผลิตภัณฑ์ ผลการศึกษาโครงการพิเศษนี้แสดงให้เห็นว่าสภาพตลาดของมะพร้าวน้ำหอมพร้อมดื่มมีแนวโน้มที่จะเติบโตขึ้นเนื่องด้วยกระแสการเปลี่ยนแปลงการบริโภคผลิตภัณฑ์ที่มาจากธรรมชาติมากขึ้น รวมไปถึงยังไม่มีสินค้าจากบริษัทใดเป็นผู้นำตลาดที่ชัดเจน ทั้งนี้ กลยุทธ์หลักจากการศึกษาคือการสร้างมูลค่าเพิ่มให้กับมะพร้าวน้ำหอมผลสดซึ่งมีราคาขายปลีกค่อนข้างต่ำ ด้วยการใช้กลยุทธ์การพัฒนานวัตกรรมให้กับสินค้าเพื่อตอบสนองความต้องการของผู้บริโภคที่แม้แต่ผู้บริโภคเองอาจจะยังไม่คำนึงถึง


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project60818569 LIB USE ONLY