AuthorAriya Kittithirapornchai
TitleFactors Influencing Purchase Decision towards Imported Cosmetics Products / Ariya Kittithirapornchai=ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการซื้อเครื่องสำอางนำเข้าจากต่างประเทศ /อาริยา กิตติธีรพรชัย
Imprint 2561
Descript xiii : 120 หน้า, ตาราง

SUMMARY

Imported cosmetics industry in Thailand is expected to grow further in coming years due to rising of e-commerce and the higher consumption of imported cosmetics product from consumer of all ages in the markets. The aim of this research is to assist imported cosmetics industry to examine consumer profiles as well as study factors influencing buying behavior and purchase decision of Thai consumers toward imported cosmetics products. The factors used in this research are developed according to the theory of consumer behavior and marketing mix. The research methodology is based on quantitative analyses. The quantitative result is derived from 402 Thai respondents who purchase or ever purchase imported cosmetics products. The research is tested using Cross-Tabulation, Independent Sample T-test and One-way ANOVA. The research results show that majority of Thai respondents purchase imported cosmetics products. All marketing mix factors -- product, price, promotion and place -- influence the decision to purchase; nonetheless, they are varied for respondents in different age group. Group of younger age concerns more about place and price while group of older age concerns more of promotion and place. In the last part of this research, the recommendations consisting of marketing mix in terms of 4Ps are also provided to suggest imported cosmetics brands for further competitiveness among competitors which would be useful for the entrepreneurs or importers of imported cosmetics brands or products to better understand consumers’ needs.
อุตสาหกรรมเครื่องสำอางนำเข้าในประเทศไทยคาดว่าจะเติบโตต่อไปเรื่อยๆในปีข้างหน้า เนื่องจากการเพิ่มขึ้นของอีคอมเมิร์ซและการบริโภคที่เพิ่มขึ้นของผลิตภัณฑ์เครื่องสำอางนำเข้าจากผู้บริโภคทุกวัยในตลาด การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อช่วยให้อุตสาหกรรมเครื่องสำอางนำเข้าตรวจสอบข้อมูลผู้บริโภคตลอดจนศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้อและการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคชาวไทยที่มีต่อผลิตภัณฑ์เครื่องสำอางนำเข้า ปัจจัยที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้พัฒนาขึ้นตามทฤษฎีพฤติกรรมผู้บริโภคและส่วนประสมการตลาด ระเบียบวิธีวิจัยใช้การวิเคราะห์เชิงปริมาณ ผลลัพธ์เชิงปริมาณมาจากผู้ตอบแบบสอบถามชาวไทยจานวน 402 คนที่ซื้อหรือเคยซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องสำอางนำเข้า การวิจัยได้รับการทดสอบโดยใช้ การทาตารางไขว้ (Cross-Tabulation) การทดสอบค่าเฉลี่ยของกลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่มที่เป็นอิสระต่อกัน (Independent Sample T-test) และตัวอย่างอิสระและการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) ผลการวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามชาวไทยส่วนใหญ่ซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องสำอางนำเข้า ปัจจัยส่วนประสมการตลาดทั้งหมด ได้แก่ ผลิตภัณฑ์ ราคา การส่งเสริมการขาย และสถานที่ ล้วนมีผลต่อการตัดสินใจซื้อ อย่างไรก็ตามปัจจัยส่วนประสมแต่ละด้าน ส่งผลแตกต่างกันสาหรับผู้ตอบแบบสอบถามในกลุ่มอายุที่แตกต่างกัน เช่น กลุ่มคนที่อายุน้อยให้ความสาคัญกับสถานที่และราคามากกว่าด้านอื่นๆ ในขณะที่กลุ่มผู้สูงอายุให้ความสาคัญเกี่ยวกับการส่งเสริมการขายและสถานที่ ในส่วนสุดท้ายของการวิจัยครั้งนี้ได้มีการจัดทาข้อเสนอแนะซึ่งประกอบด้วยส่วนประสมทางการตลาดในรูปแบบของ 4Ps เพื่อเสนอแบรนด์เครื่องสำอางนำเข้าเพื่อให้สามารถแข่งขันกับคู่แข่งได้มากขึ้นซึ่งจะเป็นประโยชน์ต่อผู้ประกอบการหรือผู้นำเข้า ความต้องการ


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project60829824 LIB USE ONLY