Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

TitleResource Evaluation and Planning at Local Distribution Centre of a Beverage Company
Author Krisada Jongtangpiti
Imprint 2016
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55612
Descript-

SUMMARY

For large manufacturing companies with distribution centers scattered all over the country, operational efficiency in terms of resource usages can vary dramatically from place to place. It is crucial for the company to understand the causes that lead to the efficiency discripancies and fix all those causes as much as possible so it will stay competitive in the industry. This reseach focuses on a very large beverage manufacturing company with tens of distribution centers in Thailand. In particular, a distribution center in Buriram province is chosen as the case study. The objective of the study is to identify the most cost effective mix of company’s resource usages and the level of outsourcing services that at least maintains the customer service level. The solution methods developed for Buriram distribution center can eventually be applied to all other company’s distribution centers. The collected data in 3 months period showed that the customer consumption has high volatility (mean 210, SD.122.51) and the utilization of fork lift is 3.8 hours per day in average. Simulation models were developed for the experiments testing the distribution center’s resource usages, level of outsourcing services, total cost, and its performance in terms of delivery throughput. It was found that with the optimal mix of distribution center’s resource usages and level of outsourcing services, the total cost of the two components can be reduced by about 600,000 Baht over the 3-month study period, while the delivery throughput remained the same
บริษัทในกรณีศึกษาเป็นบริษัทเครื่องดื่มขนาดใหญ่ เนื่องจากมีศูนย์กระจายสินค้าจำนวนมากและมีวิธีการบริหารจัดการกระจายสินค้าแตกต่างกัน ส่งผลให้ต้นทุนการขนส่งมีความแตกต่างกันไปด้วย งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อกำหนดปริมาณเพื่อกำหนดปริมาณทรัพยากรและการจ้างช่วงขนส่งที่เหมาะสมที่สุดสำหรับศูนย์กระจายสินค้าของบริษัทโดยมุ่งศึกษาศูนย์กระจายสินค้าประจำจังหวัดบุรีรัมย์เป็นหลัก ผลการศึกษาที่ได้จะนำไปใช้เป็นต้นแบบในการปรับปรุงประสิทธิภาพการดำเนินงานของศูนย์กระจายสินค้าแห่งอื่นๆต่อไป จากข้อมูลเบื้องต้นพบว่า ยอดการสั่งซื้อของลูกค้ามีความแปรปรวนสูงมาก(mean 210, SD.122.51)ในช่วงระยะเวลาสามเดือนที่เก็บข้อมูล และการใช้งานของโฟล์คลิฟท์เฉลี่ยเพียง 3.8 ชม.ต่อวัน แนวทางการปรับปรุงประสิทธิภาพของศูนย์กระจายสินค้าแบ่งเป็นสองส่วนดังนี้ (1) การปรับปรุงปัจจัยภายในคือการปรับปรุงแผนการใช้ทรัพยากรที่เกี่ยวข้องกับการกระจายสินค้า ได้แก่ รถโพล์คลิฟท์ รถบรรทุกเพื่อจัดส่ง และ ปริมาณการขนส่งด้วยรถรับเหมาช่วง (2) การปรับปรุงปัจจัยภายนอก คือการลดความแปรปรวนของยอดสั่งสินค้าให้มีความสม่ำเสมอมากขึ้น ผลการทดลองจากโดยการปรับปรุงการวางแผนทรัพยากรภายใน สามารถลดปริมาณรถโฟล์คลิฟท์ลงได้ 50% ลดปริมาณการใช้รถรับเหมาช่วงได้ 82.7% และสามารถลดค่าใช้จ่ายในช่วงสามเดือนประมาณ 623,000 บาท (เฉลี่ย 207,700 บาทต่อเดือน) คิดเป็นยอด 12.12% ของค่าใช้จ่ายทั้งหมดของศูนย์กรณีศึกษา โดยไม่มีผลกระทบคุณภาพการส่งสินค้าทันเวลา และผลการทดลองดังกล่าวสามารถนำไปพิจารณาประยุกต์ใช้กับศูนย์กระจายสินค้าอื่นๆของบริษัทได้ เพื่อสามารถขยายผลให้เกิดประโยชน์ต่อไป




Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram