Authorธีระพัฒน์ เช้าเจริญ
Titleแผนกลยุทธ์ธุรกิจบำรุงรักษาโรงไฟฟ้า การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย/ ธีระพัฒน์ เช้าเจริญ =Strategic Plan for Electricity Generating Authority of Thailand for Maintenance Business /Teerapat Chaocharoen
Imprint 2559
Descript ก-ฑ : 154 หน้า, ตาราง

SUMMARY

ธุรกิจบำรุงรักษาโรงไฟฟ้า การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย เป็นธุรกิจให้บริการด้านงานบำรุงรักษาอุปกรณ์โรงไฟฟ้า มีหน้าที่ซ่อมแซม ดูและปรับปรุงโรงไฟฟ้าทั่วประเทศ เพื่อส่งเสริมการพัฒนาประเทศ สร้างเสถียรภาพและความมั่นคงด้านพลังงาน ถึงแม้ว่าในปัจจุบัน ธุรกิจบำรุงรักษา การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย เป็นผู้นำในการให้บริการด้านการบำรุงรักษาโรงไฟฟ้า แต่การให้บริการลูกค้าในกลุ่มโรงไฟฟ้าเอกชนขนาดเล็ก ยังมีสัดส่วนงานบำรุงรักษาเพียง 27% และไม่สามารถแข่งขันกับคู่แข่งภายในตลาดได้ โครงการศึกษาค้นคว้าอิสระฉบับนี้ ได้จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อเพิ่มยอดขาย รายได้และพัฒนาธุรกิจบำรุงรักษาโรงไฟฟ้า การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย
ให้เป็นที่ยอมรับตอบโจทย์ความต้องการของลูกค้าสำหรับโรงไฟฟ้าเอกชนขนาดเล็ก โดยศึกษาและวิเคราะห์สภาพแวดล้อมภายในและภายนอกของธุรกิจ วิเคราะห์อุตสาหกรรมบำรุงรักษาโรงไฟฟ้า วิเคราะห์คู่แข่งขัน วิเคราะห์ความต้องการในการใช้บริการงานบำรุงรักษาโรงไฟฟ้า เพื่อหาจุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรค ในการทำธุรกิจ และนำข้อมูลมาจัดทำกลยุทธ์สำหรับธุรกิจบำรุงรักษา การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย จากการศึกษาพบว่า โรงไฟฟ้าเอกชนขนาดเล็กส่วนมาก มีความต้องการด้านคุณภาพและมาตรฐานในการให้บริการ การควบคุมระยะเวลาการบำรุงรักษา
และการตอบสนองการให้บริการอย่างรวดเร็ว ผู้ศึกษาจึงนำจุดแข็งของการไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทยที่สามารถให้บริการงานบำรุงรักษาได้อย่างครอบคลุม และความต้องการของลูกค้า มาสร้างผลิตภัณฑ์การบำรุงรักษาแบบครบวงจร ภายใต้ระบบมาตรฐานการบำรุงรักษา รวมไปถึงลดต้นทุนการดำเนินการ สร้างความสามารถในการแข่งขัน และความพึงพอใจสำหรับลูกค้าโรงไฟฟ้าเอกชนขนาดเล็กในระยะยาว
The Power Plant Maintenance Business is a section under Electricity Generating Authority of Thailand (EGAT) which is responsible for conducting maintenance service for all power plants in Thailand. The section ensures country’s energy stability which is crucial part in the development of Thailand. Although EGAT Maintenance Business is the leader in this business, the market share in providing the service for small power producer (SPP) segment is only 27 percent. This shows that it still not be able to compete with other competitors in this segment.The purpose of this independent study is to develop a strategic plan for EGAT Maintenance Business in order to enhance the revenue and allow the business to better respond the needs of SPPs. This study analyzes both internal and external business environments, the power plant maintenance business, the competitor capabilities, and the needs of small power producers when requiring maintenance service. With all of the information, the SWOT analysis is used in developing the strategic plan.
According to the research, the service quality, standard of service, the outage duration control, and the prompt response for service are key requirements for most of small power producers. Based on the strengths of EGAT Maintenance Business that can provide all comprehensive services according to customers’ needs, the researcher has developed the new service plan called “Integrated Maintenance Services”. This plan will allows EGAT Maintenance Business to provide the service at required maintenance standard with lower operating cost which, in the long run, will increase customers’ satisfaction, competitive advantage, and sustainable profits for this business.


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project58819346 LIB USE ONLY