Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

TitleBusiness Plan for Healthy Thai Dessert Shop / Thipsuda Sitthichailapa: แผนธุรกิจร้านขนมไทยเพื่อสุขภาพ
Authorทิพย์สุดา สิทธิชัยลาภา
Imprint 2559
Descript i-xvii : 208 หน้า, ตาราง

SUMMARY

The purpose of this independent study is to develop the appropriate business plan for On-waan, healthy Thai dessert shop. The project’s objective is to study how to make a successful running business of healthy Thai dessert for health-conscious consumers also for Diabetes and high blood lipid levels patients. The business plan includes strategies of each division to compete with its competitors in the market and achieve the goals of the company. Along with the increasing in health and wellness concerning trend and Non-Communicable Diseases patients which includes Diabetes and high blood lipid levels, people have shifted towards eating healthy food and dessert more. Moreover, to add new selling point to traditional Thai dessert to be healthier. The researcher found the great opportunity in healthy Thai dessert business which currently has continuous growth.
For this study, the researcher analyzed the influence factors, competitors and consumers’ behavior analysis of the industry and also collected the information from conducting the survey questionnaires and searched the other sources. The results from the analysis shown that consumers are interested in healthy Thai desserts and taste of them is the most important concerning factor. The initial investment for On-waan is 1.5 million Baht which is only funded by the owner of the store. In the first year, On-waan expected to generate sales of 4.8 million Baht. As for 5-year projection, the business would have the payback period in 3.6 years. The investment would yield NPV of 3.6 million Baht and IRR at 73%. Consequently, the business of On-waan is a potential and profitable one which yields a good and satisfied return.
บทคัดย่อ โครงงานค้นคว้าอิสระฉบับนี้จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อที่จะสร้างแผนธุรกิจร้านอ่อนหวาน ซึ่งเป็นร้านขายขนมไทยเพื่อสุขภาพสำหรับผู้ที่รักสุขภาพโดยรวมไปถึงผู้ป่วยภาวะเบาหวานและผู้ที่มีไขมันในเส้นเลือดสูง แผนธุรกิจนี้ประกอบไป ด้วยกลยุทธ์ของแต่ละแผนกของบริษัท เพื่อใช้ในการแข่งขันกับคู่แข่งอื่นๆในตลาด อีกทั้งเพื่อบรรลุวัตถุประสงค์ของบริษัทอีกด้วย ทั้งนี้ เนื่องจากกระแสนิยมที่ผู้บริโภคหันมารักสุขภาพของตนเองมากขึ้น รวมไปถึงจำนวนผู้ป่วยในกลุ่มโรคไม่ติดต่อเรื้อรังที่ส่วนใหญ่เกิดจากพฤติกรรมการรับประทานของผู้บริโภคเอง เช่นโรคเบาหวาน และไขมันในเลือดสูง ซึ่งมีผลต่อการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมของผู้บริโภคที่หันมารับประมานอาหารและขนมเพื่อสุขภาพมากขึ้น นอกจากนี้ยังเป็นการเพิ่มจุดขายให้กับขนมไทยที่อยู่คู่คนไทยมาช้านาน ให้เป็นขนมไทยเพื่อสุขภาพมากยิ่งขึ้น ผู้จัดทำจึงได้เห็นโอกาสในธุรกิจขนมไทยเพื่อสุขภาพที่จะเกิดขึ้น
ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ ผู้จัดทำได้วิเคราะห์ปัจจัยที่มีผลกระทบต่ออุตสาหกรรมและธุรกิจ รวมไปถึงคู่แข่งในตลาดและพฤติกรรมผู้บริโภค อีกทั้งยังทำแบบสอบถามผู้บริโภคโดยตรงและค้นคว้าข้อมูลจากแหล่งข้อมูลอื่นๆด้วย ซึ่งผลจากการทำแบบสอบถามของผู้บริโภคแสดงให้เห็นว่า ผู้บริโภคสนใจในขนมไทยเพื่อสุขภาพ โดยให้รสชาติของขนมเป็นปัจจัยที่มีความสำคัญที่สุด ซึ่งผลข้อมูลจากการเก็บรวบรวมและวิเคราะห์ ได้ถูกนำมาประกอบใช้ในการทำแผนธุรกิจของร้าน ร้านอ่อนหวานใช้เงินลงทุนเริ่มต้น 1.5 ล้านบาท ซึ่งเป็นเงินลงทุนจากเจ้าของกิจการเพียงผู้เดียว ในปีแรกของการดำเนินกิจการ ร้านอ่อนหวานมีรายได้ประมาณ 4.8 ล้านบาท และสำหรับการวางแผนโครงการร้าน 5 ปีพบว่า ร้านอ่อนหวานใช้ระยะเวลาคืนทุน 3 ปี 7 เดือน มีมูลค่าปัจจุบันสุทธิเท่ากับ 3.6 ล้านบาท มีผลตอบแทนภายในเท่ากับ 73 เปอร์เซ็นต์ ซึ่งจะเห็นได้ว่า ธุรกิจขนมไทยเพื่อสุขภาพร้านอ่อนหวานนั้น มีผลตอบแทนที่ดีและเป็นที่น่าพอใจ


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project58819208LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram