Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศและการตัดสินใจของสถาปนิกที่มีต่อวัสดุอุปกรณ์สำหรับใช้ในงานสถาปัตยกรรม / ไพลินดา โรจน์รัตนเกียรติ=Factors affecting information-seeking behavior and decision making of architects on architectural materials
AuthorPailinda Rojrattanakiat
Imprint 2559
Descript ก-ฌ ;102 แผ่น, ตาราง

SUMMARY

การวิจัยเรื่อง “ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการแสวงหาสารสนเทศและการตัดสินใจของสถาปนิกที่มีต่อวัสดุอุปกรณ์สำหรับใช้ในงานสถาปัตยกรรม” มีวัตถุประสงค์คือ 1. เพื่อทดสอบความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยลักษณะทางประชากรศาสตร์กับพฤติกรรมการเลือกช่องทางสื่อเพื่อแสวงหาข้อมูลเกี่ยวกับวัสดุอุปกรณ์สำหรับใช้ในงานสถาปัตยกรรมของสถาปนิก 2. เพื่อทดสอบความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยลักษณะบุคลิกภาพกับพฤติกรรมการแสวงหาข้อมูลและการตัดสินใจ 3. เพื่อค้นหาว่าสถาปนิกโดยรวมแล้วมีบุคลิกภาพด้านการหาข้อมูลแบบใด 4. เพื่อค้นหาว่าสถาปนิกโดยรวมแล้วมีบุคลิกภาพด้านการตัดสินใจแบบใดโดยวิจัยนี้ใช้วิธีเชิงปริมาณซึ่งมีกลุ่มตัวอย่างคือสถาปนิกที่สำเร็จการศึกษาจากคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ในระดับปริญญาตรี ซึ่งมีประสบการณ์การทำงานที่เกี่ยวข้องโดยตรงกับงานด้านสถาปัตยกรรม จำนวน 107 คน และใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูล
จากผลการศึกษาครั้งนี้ พบว่าส่วนใหญ่แล้วกลุ่มตัวอย่างเป็นเพศชายมีอายุระหว่าง 25 – 35 ปีและมีรายได้ต่อเดือนอยู่ในช่วงระหว่าง 20,001 - 40,000 บาท โดยผลวิจัยพบว่า สถาปนิกที่มีลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกัน กล่าวคือ เพศ อายุ และระดับรายได้ต่อเดือนแตกต่างกัน จะมีการเลือกช่องทางสื่อแตกต่างกัน นอกจากนั้น สถาปนิกที่มีลักษณะบุคลิกภาพที่แตกต่างกัน กล่าวคือ บุคลิกภาพด้านการหาข้อมูลแตกต่างกัน จะมีระยะเวลาต่อครั้งในการใช้เฟซบุ๊กแตกต่างกัน และบุคลิกภาพด้านการตัดสินใจแตกต่างกัน จะให้ความสำคัญกับลักษณะของข้อมูลที่มีความน่าเชื่อถือและการเปรียบเทียบราคาของวัสดุอุปกรณ์ระหว่างการตัดสินใจแตกต่างกันด้วย โดยในภาพรวม สถาปนิกส่วนใหญ่มีบุคลิกภาพแบบหาข้อมูลตามความเป็นจริงและแบบตัดสินใจโดยใช้เหตุผล
This research aimed at determining the relationship between demographic and personality characteristics of architects and their information-seeking behavior together with decision making on architectural materials. The study had the following objectives: 1. To test for relationship between demographic and media channel selection behavior of architects in searching for the information about materials for their works. 2. To test for relationship between personality and information-seeking behavior along with decision making. 3. To examine information-gathering personality of architects. 4. To examine decision-making personality of architects. Quantitative method was employed for the research and surveys were done by 107 architects working at architecture firm or related organizations after graduation from architecture schools.
Researcher founded that majority of the samples are men aged between 25 and 35 with monthly income between 20,001 - 40,000 baht. According to the results, demographic differences such as sex differences, age differences and monthly income differences affect information-searching behavior. Moreover, personality differences such as information-gathering personality differences affect time duration spent on Facebook and decision-making personality differences affect attention to information creditability and price comparison. Considering overall, architects’ personality is sensing and thinking.


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project58815560LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram