Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการ ทัศนคติ ความพึงพอใจ และความตั้งใจซื้อ ของผู้บริโภคที่มีต่อศูนย์การค้า : เปรียบเทียบระหว่าง ศูนย์การค้าสยามพารากอนและศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์ / ศศิโสม อัครวิบูลย์ =Service Marketing Mix Factors, Attitude, Satisfaction and Purchase Intention of Customers In Department Stores: Comparison between Siam Paragon and Central World
AuthorSasisom Akharaviboon
Imprint 2559
Descript ก-ฏ : 109 แผ่น, ตาราง

SUMMARY

งานวิจัยเรื่องนี้เป็นการศึกษาเพื่อเปรียบเทียบทัศนคติ และความพึงพอใจของผู้บริโภคต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการระหว่างศูนย์การค้าสยามพารากอนและศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์ และเพื่อทราบถึงความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติกับความพึงพอใจ และความสัมพันธ์ระหว่างความพึงพอใจกับความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคที่มีต่อศูนย์การค้าสยามพารากอนและเซ็นทรัลเวิลด์ โดยเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน ซึ่งเป็นผู้ที่เคยใช้บริการศูนย์การค้าทั้งสองและอาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร จำแนกกลุ่มตัวอย่างออกเป็น 5 ช่วงอายุ ได้แก่ อายุต่ำกว่า 20 ปี อายุ 20-30 ปี อายุ 31-40 ปี อายุ 41-50 ปี และอายุ 51 ปี ขึ้นไป ในสัดส่วนที่เท่ากันโดยแต่ละช่วงอายุมีเพศชายและหญิงเท่ากัน กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีการศึกษาในระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า (48.8%) สถานภาพโสด (58.0%) ประกอบอาชีพเป็นพนักงานบริษัท (52.3%) มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนมากกว่า 55,000 บาท (24.5%)
ผู้วิจัยได้เปรียบเทียบทัศนคติโดยใช้เทคนิค Sematic Differential Scale และได้ทดสอบค่าเฉลี่ยประชากรแบบจับคู่ (Paired Sample t-test) พบว่ากลุ่มตัวอย่างมีทัศนคติเชิงบวกต่อศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์มากกว่าสยามพารากอนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ปัจจัยที่มีค่าเฉลี่ยแตกต่างกันมากที่สุด 3 อันดับแรก ได้แก่ พื้นที่จอดรถ ราคาสินค้าและบริการ และทำเลที่ตั้ง ตามลำดับ กลุ่มตัวอย่างมีทัศนคติเชิงบวกต่อศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์มากกว่าสยามพารากอนในด้านพื้นที่จอดรถ ราคาสินค้าและบริการ แต่มีทัศนคติเชิงบวกต่อศูนย์การค้าสยามพารากอนมากกว่าเซ็นทรัลเวิลด์ในด้านทำเลที่ตั้ง ผลการทดสอบทัศนคติของกลุ่มตัวอย่างที่มีต่อศูนย์การค้าสยามพารากอน พบว่ามีความแตกต่างกันตามอายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ ส่วนทัศนคติที่มีต่อศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์แตกต่างกันตามอายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้ และสถานภาพ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
ผลการวิเคราะห์ความพึงพอใจโดยใช้การทดสอบค่าเฉลี่ยประชากรแบบจับคู่ (Paired Sample t-test) พบว่า กลุ่มตัวอย่างมีความพึงพอใจในศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์มากกว่าสยามพารากอนอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 โดยปัจจัยที่มีค่าเฉลี่ยแตกต่างกันมากที่สุด 3 อันดับแรก ได้แก่ พื้นที่จอดรถ การจัดเทศกาล และทำเลที่ตั้ง ตามลำดับ ซึ่งกลุ่มตัวอย่างมีความพึงพอใจศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์มากกว่าสยามพารากอนในด้านพื้นที่จอดรถและการจัดเทศกาล แต่ทำเลที่ตั้งเป็นปัจจัยที่กลุ่มตัวอย่างมีความพึงพอใจในศูนย์การค้าสยามพารากอนมากกว่าเซ็นทรัลเวิลด์อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05
ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติและความพึงพอใจในปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการโดยใช้สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson’s Correlation Coefficient) พบว่า ทัศนคติและความพึงพอใจของกลุ่มตัวอย่างที่มีต่อศูนย์การค้าสยามพารากอนมีความสัมพันธ์เป็นบวกในระดับปานกลาง (r=0.637) อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.01 เช่นเดียวกับความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติและความพึงพอใจที่มีต่อศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์มีความสัมพันธ์เป็นบวกในระดับปานกลาง (r=0.681) อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.01 นอกจากนี้ ยังพบว่าความสัมพันธ์ระหว่างความพึงพอใจและความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคทั้งศูนย์การค้าสยามพารากอน และศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์มีความสัมพันธ์เป็นบวกในระดับปานกลาง (rParagon=0.539 ; rCentral = 0.632)
ผลงานวิจัยนี้ทำให้ทราบถึงทัศนคติ และความพึงพอใจของผู้บริโภคต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการของศูนย์การค้าสยามพารากอนและศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์ รวมทั้งทราบถึงความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติกับความพึงพอใจ และความสัมพันธ์ระหว่างความพึงพอใจกับความตั้งใจซื้อของผู้บริโภค จุดแข็งของศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์ ได้แก่ พื้นที่จอดรถ ราคาสินค้าและบริการ และการจัดเทศกาลต่างๆ ในขณะที่ทำเลที่ตั้งเป็นจุดแข็งของศูนย์การค้าสยามพารากอน ซึ่งทั้งศูนย์การค้าเซ็นทรัลเวิลด์และศูนย์การค้าสยามพารากอนสามารถนำผลการวิจัยนี้ไปใช้เป็นแนวทางการปรับปรุงกลยุทธ์การตลาดได้ต่อไป
This research is the study to compare consumers’ attitudes and satisfaction towards service marketing mix factors between Siam Paragon and Central World and to know the relationship between consumers’ attitudes and satisfaction and the relationship between consumers’ satisfaction and purchase intention of Siam Paragon and Central World. The data was collected from 400 samples who are customers of the two department stores and live in Bangkok. The samples were divided into 5 age groups which were under 20 years old, 20-30 years old, 31-40 years old, 41-50 years old, and above 51 years old, in equal proportion. Each group had equal males and females. Most samples had bachelor degree or equivalent (48.8%), single (58.0%), working as companies’ employees (52.3%), and earning more than THB 55,000 per month (24.5%).
The researcher compared attitudes by using sematic differential scale and tested the hypothesis using paired sample t-test. It was found that the samples had positive attitudes towards Central World more than Siam Paragon with statistical significance at 0.05 level. The three top factors that had the biggest difference in mean scores were parking area, prices of products and services and location, respectively. The samples had more positive attitudes towards Central World than Siam Paragon in parking area and prices of products and services but they had more positive attitudes towards Siam Paragon than Central World in location. The testing result of the samples’ attitudes towards Siam Paragon were different according to age, education, occupation, and income; attitudes towards Central World were also different according to age, education, occupation, income, and status with statistically significance at 0.05 level.
The results of data analysis of satisfaction by using paired sample t-test found that the satisfaction towards Central World was more than Siam Paragon with the statistical significance at 0.05 level. The three top factors that had the biggest difference in means were parking area, the festival events, and location, respectively. The samples had more satisfaction towards Central World than Siam Paragon in parking area and the festival events but the samples had more satisfaction towards Siam Paragon than Central World in location with statistically significance at 0.05 level.
The results of data analysis of the relationship between consumers’ attitudes and satisfaction towards service marketing mix factors by using Pearson’s correlation coefficient found that attitudes and satisfaction towards Siam Paragon were positively correlated at the moderate level (r=0.637) with statistically significance at 0.01 level. The same as the relationship between attitudes and satisfaction towards Central World were positively correlated at the moderate level (r=0.681) with statistically significance at 0.01. Furthermore, the relationship between consumers’ satisfaction and purchase intention towards Central World and Siam Paragon were positively related at the moderate level (rParagon=0.539; rCentral=0.632).
The results of this research indicates consumers’ attitudes and satisfaction towards service marketing mix factors of Siam Paragon and Central World as well as the relationship between consumers’ attitudes and satisfaction and the relationship between consumers’ satisfaction and purchase intention. The strength of Central World are parking area, prices of products and services, and the festival events, whereas the location is the strength of Siam Paragon. Both Central World and Siam Paragon can apply the results of this research as the guidelines to improve their marketing strategies.




Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram