Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleการศึกษาทัศนคติและปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการลงทุนในกองทุนรวม ตราสารหนี้ของประชากรในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล / นนิชฌานี ฉันทศาสตร์=A Study of Attitude and Influential Factors to Invest in Fixed Income Fund of Population in Bangkok and Metropolitan Areas
AuthorNitchanee Chantasart
Imprint 2559
Descript ก-ญ :155 หน้า, ตาราง

SUMMARY

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทัศนคติและปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการลงทุนในกองทุนรวมตราสารหนี้ของประชากรเพศชาย-หญิงที่มีอายุตั้งแต่ 20 ปีขึ้นไปในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยเก็บข้อมูลจากแบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างจำนวน 440 ชุด นำมาวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณา ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานทางสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ Independent-Samples T Test, One-Way ANOVA และ Regression
ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อแนวโน้มการลงทุนในกองทุนรวมตราสารหนี้ในอนาคต และแนวโน้มการแนะนำเพื่อน ญาติพี่น้อง หรือคนรู้จัก ลงทุนในกองทุนรวมตราสารหนี้ เรียงลำดับจากมากไปน้อย ได้แก่ ปัจจัยด้านทัศนคติ ประสบการณ์ลงทุน และปัจจัยด้านการประชาสัมพันธ์และให้ข้อมูลข่าวสาร สำหรับปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อแนวโน้มการลงทุนในกองทุนรวมตราสารหนี้อย่างสม่ำเสมอทุกเดือน เรียงลำดับจากมากไปน้อย ได้แก่ ประสบการณ์ลงทุน ปัจจัยด้านช่องทางจัดจำหน่ายและส่งเสริมการขาย ปัจจัยด้านทัศนคติ และปัจจัยด้านบริษัทหลักทรัพย์จัดการกองทุน
โดยผู้มีทัศนคติที่ดีจะทำให้แนวโน้มการลงทุนในอนาคต แนวโน้มการลงทุนอย่างสม่ำเสมอทุกเดือน และแนวโน้มการแนะนำ เพิ่มขึ้น รวมถึงผู้ที่มีประสบการณ์ลงทุนในกองทุนรวมตราสารหนี้จะมีแนวโน้มการลงทุนในอนาคต แนวโน้มการลงทุนอย่างสม่ำเสมอทุกเดือน และแนวโน้มการแนะนำ มากกว่าผู้ที่ไม่มีประสบการณ์ลงทุน สำหรับปัจจัยด้านการประชาสัมพันธ์และให้ข้อมูลข่าวสาร กลุ่มตัวอย่างเน้นการให้ข้อมูลกองทุนที่ครบถ้วนผ่านเว็บไซต์หรืออินเทอร์เน็ต ปัจจัยด้านช่องทางจัดจำหน่ายและส่งเสริมการขาย จะเน้นการซื้อขายผ่านอินเทอร์เน็ตได้ ขณะที่ปัจจัยด้านบริษัทหลักทรัพย์จัดการกองทุน จะเน้นความมั่นคงและน่าเชื่อถือของบริษัท รวมถึงความเชี่ยวชาญและประสบการณ์ของผู้จัดการกองทุน
The objective of this research is to study the attitude and factors that influence fixed income fund investment of male and female population with the age not less than 20 years old in Bangkok and Metropolitan area. This research collects data from 440 samples, analyzes the data by descriptive statistics with Frequency Distributions, Mean, Percentage, Standard Deviation and tests hypothesis by inferential statistics with Independent-Samples T Test, One-Way ANOVA and Regression.According to the result from this research, three factors that influence samples to invest fixed income fund in the future and suggest others to invest in this kind of fund range from the highest to the lowest are the following: investor attitude in fixed income fund investment, investment experience of investors, and the availability of information.
Four factors that influence investors to invest regularly range from the highest to the lowest are the following: investing experience of investors, selling and distribution channel, investor attitude in fixed income fund investment, and the asset management company. Investors with good attitude in fixed income fund investment tend to invest more in the future, tend to invest regularly and tend to recommend others to invest in fixed income fund.
Furthermore, people with experience in fixed income investment have tendency to invest in fixed income fund in the future, invest regularly, and recommend others to invest in fixed income fund more than people with no experience. According to selling and distribution channel factor, samples want all of fund information to be shown in website and internet. For the asset management company factor, samples rely on credibility of the company and quality of fund managers.


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project57822392LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram