Authorรุ่งธิวาภรณ์ ชุมสังข์
Titleแผนธุรกิจอาหารธัญพืช A แบรนด์ ABC / รุ่งธิวาภรณ์ ชุมสังข์=Business Plan for Natural Seeds A Brand ABC /Rungtivaporn Chumsung
Imprint 2559
Descript ก-ค :153 หน้า, ตาราง

SUMMARY

กระแสอาหารสุขภาพที่เติบโตทั่วโลกส่งผลให้ผู้บริโภคให้ความสำคัญในการเลือกรับประทานอาหาร โดยเฉพาะอาหารสุขภาพจากธรรมชาติที่ไม่ผ่านการแปรรูป แม้ในตลาดจะมีอาหารสุขภาพจากธรรมชาติหลากหลายแต่พบว่ามีแค่บางประเภทที่ให้คุณค่าสารอาหารดังเช่น เมล็ดเจีย ซึ่งได้รับการยอมรับ ระดับสากลว่าเป็นหนึ่งในอาหาร “superfood” ตลาดอาหารสุขภาพในประเทศไทยพบว่า ตลาดอาหารธัญพืชเมล็ดเจียมีผู้จัดจำหน่ายน้อยราย มีโอกาสเติบโต จึงได้มีการจัดทำการศึกษาโครงการพิเศษ (Special Project) นี้เพื่อศึกษาโอกาสและแนวโน้มการเติบโตของธุรกิจอาหารสุขภาพเมล็ดเจียแบรนด์ ABC
การจัดทำแผนธุกิจนี้ได้ทำการศึกษาถึงปัจจัยต่างๆ เพื่อทำให้ทราบถึงสถานการณ์ของกิจการและภาวะการแข่งขันในตลาดเพื่อนำมาประกอบการตัดสินใจในการกำหนดกลยุทธ์ด้านต่างๆ ของกิจการ เพื่อสร้างความได้เปรียบที่เหนือกว่าคู่แข่งขัน พร้อมทั้งวิเคราะห์ผลตอบแทนจากการลงทุนซึ่งจะนำไปสู่ความสำเร็จในการประกอบธุรกิจ โดยได้ศึกษาข้อมูลมาจากหลายแหล่ง ทั้งการหาข้อมูลอ้างอิงจากแหล่งข้อมูลต่าง ๆ รวมถึงการสำรวจความคิดเห็นจากกลุ่มตัวอย่างด้วยแบบสอบถาม เพื่อนำมาวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมต่างๆ ที่เกี่ยวข้องทั้งปัจจัยภายนอกและปัจจัยภายใน และนำข้อมูลดังกล่าวมาจัดทำ เป็นแผนงานทั้งด้านการบริหาร การตลาด การเงิน รวมถึงแผนงานด้านการประเมินความเสี่ยง เพื่อที่จะสามารถดำเนินธุรกิจให้ประสบความสำเร็จ
จากการศึกษาข้อมูลโครงการพบว่า อาหารสุขภาพเมล็ดเจียแบรนด์ ABC สามารถสร้างผลกำไรและมีแนวโน้มที่จะดำเนินการให้ประสบผลสำเร็จได้ ด้วยการนำเสนอผลิตภัณฑ์ที่ตอบโจทย์กลุ่มผู้บริโภค ที่รักสุขภาพรวมถึงแบรนด์ที่มีความน่าเชื่อถือในคุณภาพของสินค้าผลิตภัณฑ์ โดยอาหารสุขภาพเมล็ดเจียแบรนด์ ABC มีเงินลงทุนเริ่มแรก 2.28 ล้านบาท ใช้เวลาคืนทุน 2 ปี มีมูลค่าโครงการปัจจุบันสุทธิ (Net Present Value NPV) ณ สิ้นปีที่ 5 เท่ากับ 1.3 ล้านบาท
With global trends in healthy eating, people are more interested in food and health related issues. They pay more attention on their diet and are more selective on what they consume. Eating healthy is a goal for most people. Work and family responsibilities often make time scarce, which there are a lot of ready-to-eat meals offering in the market, most of them are preserved, which the process had reduced the nutrition originally offered from the fresh produces. Non-transformed products would be an alternative to support this healthy eating trend.
There are several of non-transformed products available in the market but not all of them offered high nutrition. Unlike Chia seed, which considered on of the most nutritious food in the market, several named it “superfood” because of their high nutrition values along with other health benefits Chia seed has to offer. From the market survey, there are few Chia seed offering in Thailand’s market, therefore this individual have decided to do a Business plan for Chia seeds This business plan studied the opportunities and growth for Chia seeds business as a natural food. This business plan will commercialize the Chia seeds under “ABC” brand.
The studies include conduct a market research and customers survey to understand the overall industry competitive environment in order to work on the business strategies, includes marketing strategies, financial feasibilities studies along with risk management for the business. As a conclusion, “ABC” Chia seed business plan have high potential and will be a profitable and a successful business for investors. “ABC” requires an initial investment of 2.28 million bath, the payback period from the studies is 2 years with the net present value (NPV) at the end of year 5 at 1.3 Million bath.


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project57822873 LIB USE ONLY