Authorเกวลิน วัฒนะวิรุณ
Titleแผนธุรกิจร้านจำหน่ายผลิตภัณฑ์เบเกอรี่ที่ลูกค้าสามารถ ทำด้วยตนเอง / เกวลิน วัฒนะวิรุณ= Business Plan of Bakery Shop with Customers’ Baked by Themselves / Apilux Thongkong
Imprint 2558
Descript ก-ฐ ; 230 หน้า, ตาราง

SUMMARY

ในประเทศไทย ร้านเบเกอรี่ต่างก็ได้รับความนิยมอย่างต่อเนื่องตลอดมา ธุรกิจภาคเบเกอรี่ยังมีโอกาสขยายตัวอย่างต่อเนื่อง ส่งผลให้การประกอบธุรกิจเบเกอรี่ยังคงมีความน่าสนใจ และเพื่อเป็นการสร้างความแตกต่างจากธุรกิจร้านเบเกอรี่โดยทั่วไป จึงได้จัดทำแผนธุรกิจร้านเบเกอรี่ที่ลูกค้าสามารถทำด้วยตนเอง โดยที่ทางร้านมีบริการจัดเตรียมวัตถุดิบ อุปกรณ์ สูตรและขั้นตอนวิธีการทำให้อย่างครบครัน ทั้งนี้กลุ่มลูกค้าเป้าหมายหลักคือผู้บริโภคอายุ 15-30 ปีที่มีความชื่นชอบในการทำสินค้าด้วยตนเอง ใช้ชีวิตเกี่ยวข้องกับแขวงหัวหมาก เขตบางกะปิ กรุงเทพมหานครเป้าหมายของธุรกิจคือเป็นร้านจำหน่ายเบเกอรี่ที่เป็นที่รู้จักในกลุ่มลูกค้าเป้าหมาย โดยถูกกล่าวถึงในสื่อออนไลน์หรือมีคนแนะนำแบบปากต่อปากเพิ่มขึ้นร้อยละ 20 ภายใน 6 เดือนแรก
แรก มียอดขายสินค้าเพิ่มขึ้นอย่างน้อยร้อยละ 5 ต่อปี และมีอัตราการเพิ่มขึ้นของรายได้อย่างน้อยร้อยละ 10 ต่อปีในระยะยาว โดยมีการวางแผนงานด้านบุคลากร ตั้งแต่การคัดเลือกพนักงาน การฝึกอบรม รวมไปถึงการควบคุมและประเมินผลการปฏิบัติงาน การวางแผนด้านการตลาดที่มีการใช้กลยุทธ์ผลิตภัณฑ์มุ่งเน้นด้านคุณภาพ รสชาติและความแตกต่างของผลิตภัณฑ์เบเกอรี่ที่ลูกค้าสามารถทำด้วยตนเอง กลยุทธ์การตั้งราคาตามคุณค่าที่ลูกค้ารับรู้และแบบส่วนเพิ่มจากทุน กลยุทธ์ช่องทางการจัดจำหน่ายที่มุ่งเน้นการขายตรงหน้าร้าน กลยุทธ์การส่งเสริมการตลาด ด้วยการโฆษณาประชาสัมพันธ์ผ่านสื่อออนไลน์ กลยุทธ์ลักษณะทางกายภาพที่เน้นการตกแต่งร้านให้มีบรรยากาศอบอุ่นเป็นกันเอง
กลยุทธ์ด้านกระบวนการให้บริการที่มีมาตรฐานและเป็นขั้นตอน และกลยุทธ์ด้านบุคลากรที่เน้นคัดเลือกพนักงานที่มีใจรักบริการและมีทัศนคติที่ดีต่อการทำงาน การวางแผนการผลิตที่ครอบคลุมกำลังการผลิต สถานที่ผลิต การจัดซื้อวัตถุดิบและอุปกรณ์ การควบคุมคุณภาพ การจัดการสินค้าคงคลัง รวมไปถึงกระบวนการในการผลิตและให้บริการลูกค้า การวางแผนทางการเงิน โดยมีการประมาณการรายได้ ต้นทุนและค่าใช้จ่าย เพื่อนำข้อมูลมาจัดทำงบการเงิน และเมื่อวิเคราะห์ผลตอบแทนจากการลงทุนพบว่า กิจการมีมูลค่าปัจจุบันสุทธิ ณ สิ้นปีที่ 5 เท่ากับ 1,249,466 บาท มีอัตราผลตอบแทนภายในโครงการเท่ากับ 59.15 % และมีระยะเวลาคืนทุนเท่ากับ 1 ปี 11 เดือน แสดงให้เห็นว่าธุรกิจนี้มีความน่าสนใจและคุ้มค่าในการลงทุน
Bakery shops in Thailand are continually popular and likely to expand further. As a result, the bakery business is still very attractive. Nevertheless, there are currently many bakery shops available in Thailand to accommodate the need. This is the reason why opening the new bakery shop would need to find a way to be different. This independent study is to develop the business plan for a bakery shop where customers can make their own bakery products in the shop that provided all the ingredients, equipments, recipe and procedures completely. The objective of the business plan is to create the reputation among the target customer, through social media or word of mouth, the awareness increased by 20 percent within six month.
Sales is expected to increase at least 5 percent per year and at least 10 percent increase in revenue annually by formulating human resource management in selecting, training and evaluating control performance. Marketing management is about planning marketing mix strategy which focused on product quality, flavor and differentiation. Pricing strategies use both value-based and cost-based pricing. Place strategy is focused on sales in the store. Promotion strategy focused on social media advertising. The shop is decorated with a cozy atmosphere for physical evidence strategy. Having a service standard is an effective process strategy and the people strategies focused on recruiting employees who are passionate and have a positive attitude towards work.
Operations management is about analyzing capacity, production locations, procurement of materials and equipment, quality control, inventory management, and operation processes. Financial management is about forecasting income and expenditure and completing the financial statement. When analyzing the return on an investment, Net Present Value at the end of the fifth year is 1,249,466 baht, the internal rate of return is 59.15 percent and the payback period is 1 year 11 months shows that bakery businesses are interesting and worthwhile investment.


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project57815089 LIB USE ONLY