Authorกันยเรศ เทพเรณู
Titleแผนกลยุทธ์การตลาดสำหรับหลังคาตราช้าง ลอนคู่ / กันยเรศ เทพเรณู = Marketing plan for fiber cement roof tile / Kanyares Thepranu
Imprint 2554
Descript ก-ฃ, 45 แผ่น: ภาพประกอบ, แผนภูมิ

SUMMARY

บริษัท กระเบื้องกระดาษไทย จำกัด เป็นบริษัทหนึ่งในเครือ SCG เป็นบริษัทผู้ผลิตวัสดุก่อสร้างภายใต้แบรนด์ “ตราช้าง” ทั้งหลังคา ฝ้าเพดาน ผนัง และไม้สังเคราะห์ ที่ทำจากปูนซีเมนต์ ตราช้าง ผสมเส้นใยเซลลูโลส ซึ่งปัจจุบัน “หลังคาตราช้าง ลอนคู่” เป็นสินค้าหลักในการสร้างยอดขายให้กับบริษัทฯ คิดเป็นสัดส่วนร้อยละ 55 โดยในช่วง 2-3 ปีที่ผ่านมา หลังคาตราช้าง ลอนคู่ถูกคุกคามอย่างรุนแรงจากคู่แข่งขันในตลาดหลังคาไฟเบอร์ซีเมนต์ และจากสินค้าทดแทนอย่างหลังคาเหล็กเคลือบสี ทำให้หลังคาตราช้าง ลอนคู่ต้องลุกขึ้นมาป้องกันความเป็นผู้นำด้านหลังคาไฟเบอร์ซีเมนต์อย่างจริงจัง ซึ่งกลยุทธ์ทางการตลาดของหลังคาตราช้าง ลอนคู่ที่เหมาะสมกับสถานการณ์ในปัจจุบัน คือ กลยุทธ์ Defend Position โดยการ Increase Penetration เปลี่ยน non-user ที่ปัจจุบันใช้หลังคาสังกะสีให้หันมาใช้หลังคาตราช้าง ลอนคู่ และ Extended use โดยการเพิ่มความหลากหลายของสินค้า(Line extensions) ให้มีมากขึ้น ผ่านการพัฒนาสินค้าใหม่ที่สามารถเพิ่มมูลค่าได้ นอกจากนี้ยังมุ่งเน้นที่จะสร้างความรู้ความเข้าในใจอันตรายจาก “ใยหิน” ให้เป็นที่แพร่หลาย และสร้างความตระหนักถึงปัญหาจากเสียงที่ดังและความร้อนจากหลังคาเหล็กเคลือบสีและหลังคาสังกะสีให้เป็นที่ตระหนักมากยิ่งขึ้น ทั้งนี้ แผนกลยุทธ์ทางการตลาดที่ได้วางไว้ใช้งบประมาณทางการตลาดทั้งสิ้น 65,940,000 บาท ส่งผลให้ได้กำไรสุทธิ 3,054,060,000 บาท คิดเป็นร้อยละ 47 ของรายได้จากการขายซึ่งมากกว่าผลกำไรจากการดำเนินงานที่ผ่านมาซึ่งอยู่ที่ร้อยละ 109
Siam Fibre Cement Co., Ltd. subsidiaries of Siam Cement Group (SCG) The manufacturer of building materials under “Tra-Chang” brand, provided roof tile, ceiling, wall and roof substitutes which made of cement and cellulose. Nowadays, “Tra-Chang Roman Tile” is the main product which creates sales for company, approximately 55%. In past 2-3 years ago, Roman Tiles was severe threaten in Fibre Cement’s market from competitors and substitute product likes “Metal Sheet with color coated” resulted in Siam Fibre Cement Co., Ltd. has to take a stand to fight back and maintains the position as a Leader in Fibre Cement’s market seriously. The marketing strategic that suitable with current situation is “Defend position through increasing penetration by changing non-user that currently using Metal Sheet to use “Tra Chang Roman Tile” and extended using by increasing Line Extension and product diversity through new product development that more valuable. Moreover, Siam Fibre Cement Co., LTD is focusing to inform and educates understanding to customers, how dangerous from “Asphalt”. Also, create awareness of noise pollution and heat problem from using Metal Sheet. The budget for this strategy is total of 65,940,000 Baht and resulted in profit of 3,054,060,000 Baht or approximately 47% of total sales revenue which higher than past performance about 109


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53823646 LIB USE ONLY