Authorจอมจิต ซ้ายคล้าย
Titleการศึกษาความเป็นไปได้ของโครงการสวนเกษตรเชิงท่องเที่ยว ที่อาเภอลาดบัวหลวง จังหวัดพระนครศรีอยุธยา / จอมจิต ซ้ายคล้าย = The Feasibility Study of Agrotourism Garden at Lat Bua Luang District in Phra Nakhon Si Ayutthaya Province / Jomjit Saiklai
Imprint 2555
Descript ก-ฏ, 146 แผ่น, ภาพประกอบ,แผนภูมิ

SUMMARY

โครงการสวนเกษตรเชิงท่องเที่ยว ตั้งอยู่ที่อาเภอลาดบัวหลวง จังหวัดพระนครศรีอยุธยา เป็นสถานที่ท่องเที่ยวที่มุ่งให้นักท่องเที่ยวมีส่วนร่วมในการเรียนรู้วิถีเกษตรกรรม กลุ่มลูกค้าเป้าหมายหลัก คือ กลุ่มลูกค้าที่ให้ความสาคัญกับการทากิจกรรมร่วมกับครอบครัว คนโสด หรือ คู่แต่งงานอายุระหว่าง 25- 45 ปี มีบุตร หลานอยู่ในวัย 5-15 ปี ที่มีรายได้ของครอบครัวตั้งแต่ 40,000 - 80,000 บาทต่อเดือน พักอาศัยในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ปัจจัยที่กลุ่มตัวอย่างให้ความสาคัญ คือ เดินทางไปสะดวก สถานที่มีความสวยงาม มีเอกลักษณ์ มีกิจกรรมที่ตรงตามความต้องการ มีราคาเหมาะสม และมีกิจกรรมที่สามารถร่วมกันทาได้ทั้งครอบครัว กลยุทธ์หลักคือ สร้างความแตกต่างในกิจกรรมและบริการการท่องเที่ยวที่เน้นการสร้างคุณค่าที่รับรู้ได้ในประสบการณ์การทาการเกษตรด้วยตนเองหรือร่วมกับครอบครัวผ่านกิจกรรมท่องเที่ยวรายวัน ในช่วงวันหยุด เสาร์และอาทิตย์ ภายในพื้นที่ 10 ไร่ของโครงการ และต้องมุ่งเน้นการประชาสัมพันธ์ให้สวนเกษตรเชิงท่องเที่ยวเป็นที่รู้จักอย่างรวดเร็ว สาหรับการวิเคราะห์ทางการเงิน โครงการใช้เงินลงทุนเริ่มต้น 4,500,000 บาท โดยใช้เงินลงทุนมาจาก 2 แหล่ง คือ เงินลงทุนจากเจ้าของกิจการ 70% และเงินกู้ยืมจากสถาบันการเงิน 30% โดยมีต้นทุนเงินทุนถัวเฉลี่ยของโครงการเท่ากับ 16.63% และโครงการมีมูลค่าปัจจุบันสุทธิ 579,302.38 บาท อัตราผลตอบแทนของโครงการเท่ากับ 18.53% และมีระยะเวลาคืน 5.99 ปี โดยสรุปจากการวิเคราะห์โครงการทั้งด้านการตลาด ด้านการจัดการ และด้านการเงินแล้วพบว่า โครงการสวนเกษตรเชิงท่องเที่ยวนี้มีความเป็นไปได้ในการลงทุน
The Agrotourism Garden at Lat Bua Luang District in Phra Nakhon Si Ayutthaya Province is touristic place, which encourages tourists to participate in learning about agricultural culture. The target customers are people, who focus on doing touristic activities with their families, single or couple at the age between 25-45 years old or have children aged between 5-15 years old with family revenue of 40,000-80,000 Bath/month, residing in Bangkok or nearby area. The factors which the sample population prefer are convenience in travelling, beautiful scenery and uniqueness, activities that match with their requirement, reasonable price and activities which the whole family can do together. The key strategy is to create differences in activities and services, which emphasize creating perceived value in doing the agricultural activities by one’s self or with family via a one day trip during weekend in 10 Rai-Area of the Agrotourism Garden. In addition, the project has to focus on advertising to rapidly promote the business of the Agrotourism Garden among the target groups For the financial analysis, the project requires a total investment of 4,500,000 Baht with 2 sources of fund; 70% as owners’ equity and 30% as loans from financial institutions. At the weighted average cost of capital of 16.63%, the project’s net present value is 579,302.38 Baht with an internal rate of return of 18.53% and payback period of 5.99 years. In conclusion, from the feasibility study in marketing, operating, and financial aspects, it is found that investment in the Agrotourism Garden Project is feasible.


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53829190 LIB USE ONLY