Authorนันท์นภัสถ์ กิติรัตน์ตระการ
Titleศึกษาความเป็นไปได้ในการลงทุนธุรกิจอาหารสุขภาพจานเดียว บริเวณอาคารสำนักงาน เขตจตุจักร / นันท์นภัสถ์ กิติรัตน์ตระการ = Feasibility plan for healthy fast food restaurant around office building in Jatujak / Nannapat Kitirattarkarn
Imprint 2555
Descript ก-ฏ, 115 แผ่น : ภาพประกอบ, แผนภูมิ

SUMMARY

เนื่องจากตลาดอาหารจานเดียวโตขึ้นอย่างรวดเร็วพร้อมกับกระแสรักสุขภาพของผู้บริโภค ผู้ศึกษาจึงสนใจเรื่อง”การศึกษาความเป็นไปได้ในการลงทุนธุรกิจอาหารสุขภาพจานเดียวบริเวณอาคารสำนักงาน เขตจตุจักร”เพื่อนำผลมาใช้ประกอบการตัดสินใจลงทุน รวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างที่ทำงานในอาคารสำนักงานบริเวณซอยเฉยพ่วง เขตจตุจักรจำนวน 137 คน พบว่ามีความสนใจอาหารสุขภาพถึง 77.8% โดยสนใจดูแลสุขภาพ 3 อันดับแรกคือน้ำหนัก(16.1%) รูปร่าง(12.3%) และระบบทางเดินอาหารและการขับถ่าย(10.1%) ปัจจัยทางการตลาดที่สำคัญมากที่สุดคือความสดใหม่ของวัตถุดิบและรสชาติ ความเหมาะสมของปริมาณและคุณภาพ ความสะอาดและความสะดวก และการจัดโปรโมชันรายการอาหารตามเทศกาลต่างๆ รวมทั้งควรมีบริการส่งและซื้อกลับบ้าน จากการศึกษาพบว่ามีความเป็นไปได้ของโครงการทั้งด้านการตลาดคืออาหารสุขภาพจานเดียวที่เน้นคุณค่าทางโภชนาการและความต้องการทางสุขภาพของลูกค้า ด้านการดำเนินงานคือมีบริการรวดเร็วและถูกต้องจากพนักงาน 5 ตำแหน่ง และด้านการเงิน คือ เงินลงทุนที่ต้องการจำนวน 1,085,963 บาท ระยะเวลาของโครงการ 5 ปี อัตราผลตอบแทนภายใน53.65%และมูลค่าปัจจุบันสุทธิอยู่ที่ 783,106 บาท ในอัตราคิดลดที่ 17.84% โดยมีระยะเวลาคืนทุนอยู่ที่ 1ปี 7เดือน ซึ่งพบว่ามีผลตอบแทนคุ้มค่าในการลงทุน
Recently the single-dish food market has been emerging along with the growing health concern, which arouses the researcher’s interest in the feasibility of an investment on the healthy single-dish business in an office area of Chatuchak district in order to turn the idea into the real business. The raw data was derived from 137 samples , working in the SoiCheipuang, Chatuchak . The result reveals that 77.8% of the samples were interested in healthy food, where the top 3 most concerned aspects are weight (16.1%), body shape (12.3%), and excretory system (10.1%). From the marketing standpoint, data can be interpreted to market’s needs as the followings: The freshness and the taste of the food must be required.,The price should be in line with the quality., The distribution channel must be clean, easily accessed and convenient, variation of menus in various occasional events is a plus from the promotion point of view.,Waiting time is a key issue and take-away and delivery services are preferred. The feasibility study shows that there is a potential market for single healthy, serving the customers’ needs on better health. A potential operation for the project was right and fast from five employees. The investment is 1,085,963 BTH. Under 5 years of project lifetime, the project had internal rate of return of 53.65%. The net present value is 783,106 BTH at 17.84% discount rate and the breakeven time is 1 year and 7 months.


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53829767 LIB USE ONLY