Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleแผนกลยุทธ์สำหรับบริษัทส่งออกผักและผลไม้ / ณัฎฐา ภัทราพรนันท์ = Strategic plan for fruits and vegetables export company
Author Nattha Pattarapornnun
Imprint 2555
Descript ก-ฏ, 139 แผ่น: ภาพประกอบ, แผนภูมิ

SUMMARY

โครงการพิเศษฉบับนี้เป็นการศึกษาสภาพแวดล้อมภายนอก สภาพแวดล้อมภายใน รวมถึงปัญหาต่างๆ ของบริษัทเฟรช แอนด์ กรีน ซึ่งเป็นบริษัทส่งออกผักและผลไม้ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อวางแผนกลยุทธ์ของบริษัทให้สามารถใช้เป็นแนวทางในการดำเนินงานภายใต้สถานการณ์ต่างๆ จากการศึกษาสภาพแวดล้อมภายนอก พบว่า ขนาดตลาดผักผลไม้ของโลกและเอเชียมีการเติบโตอย่างต่อเนื่อง เนื่องจากความต้องการผักและผลไม้ในตลาดโลกที่เพิ่มขึ้น ซึ่งส่งผลให้ตลาดการส่งออกผักผลไม้ไทยมีแนวโน้มเติบโตขึ้นด้วยเช่นกัน อย่างไรก็ตาม มีการแข่งขันในตลาดการส่งออกค่อนข้างสูง เนื่องจากมีจำนวนผู้ส่งออกมากรายในตลาดดังกล่าว จากการศึกษาสภาพแวดล้อมภายในของบริษัทเฟรช แอนด์ กรีน พบว่า บริษัทมีความแข็งแกร่งของธุรกิจอยู่ในระดับปานกลาง และมีการดำเนินงานที่มีประสิทธิภาพโดยแต่ละกระบวนการมีความเชื่อมโยงสอดคล้องกัน
ผลการศึกษา พบว่า แผนกลยุทธ์ที่เหมาะสมของบริษัทเฟรช แอนด์ กรีน ได้แก่ การใช้กลยุทธ์ขยายตัว โดยการขยายฐานการส่งออก และเพิ่มประเภทสินค้าที่ส่งออก รวมถึงการพิจารณาดำเนินการเพาะปลูกผลผลิตเองในอนาคต นอกจากนี้ บริษัทควรมุ่งเน้นไปที่การสร้างความแตกต่างด้านคุณภาพและมาตรฐานความปลอดภัยของสินค้า รวมถึงการพัฒนาศักยภาพของบริษัทอย่างต่อเนื่อง เพื่อให้บริษัทสามารถสร้างโอกาสในการแข่งขันได้เหนือกว่าคู่แข่งที่อยู่ในอุตสาหกรรมเดียวกัน
The objective of this special project is to study both external and internal factors including any difficulties of the Fruits and Vegetables Export Company named "Fresh and Green". At the end, the created Strategic Plan should be able to apply to any circumstances. From the studying of external factors, there is dynamic growth in Fruits and Vegetables in Asia and global market due to the increase in demand. This factor also effect to the growth of Thailand Export industry. However, there is high competition in this industry came from the number of competitors. From the studying of internal factors, Fresh and Green Company has the moderate strength of business and also has the efficient operation in the Company’s value chain. The appropriated Strategic Plan for this company is expanding its both customer and kind of product and also considering about other upstream business in upcoming future. In addition, the focus on product differentiation with the quality, safety standard and continuous improvement in its abilities are the most important factors for the Company to get more competitive advantage than others in this Industry.


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53829452LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram