Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleแผนการตลาดเครื่องตัดกระแสไฟฟ้าอัตโนมัติ ยี่ห้อ “เซนส์” / อภิรักษ์ รัตนบัณฑิตสกุล = Marketing plan for “SENSE”, the residual current operated circuit-breakers with integral over current protection (RCBO)
Author Apirak Rattanabanditsakul
Imprint 2555
Descript ก-ฉ, 123 แผ่น : ภาพประกอบ, แผนภูมิ

SUMMARY

การศึกษาโครงการพิเศษ เรื่อง แผนการตลาดเครื่องตัดกระแสไฟฟ้าอัตโนมัติ ยี่ห้อ “เซนส์” มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างแผนการตลาดสำหรับธุรกิจจำหน่ายเครื่องตัดกระแสไฟฟ้าอัตโนมัติ ยี่ห้อ “เซนส์” โดยทำการศึกษาสภาพแวดล้อมของอุตสาหกรรม สภาวะการแข่งขันและคู่แข่งขัน รวมถึงวิเคราะห์จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรค (SWOT) ของบริษัท นอกจากนั้นยังศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภคเป้าหมายในตลาดเครื่องตัดกระแสไฟฟ้าอัตโนมัติด้วยวิธีการวิจัยโดยใช้แบบสอบถามทำการสอบถามกลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคทั่วไปในเขตกรุงเทพมหานคร จากการวิจัยพบว่าผู้บริโภคส่วนใหญ่เห็นว่าเครื่องตัดกระแสไฟฟ้าเป็นอุปกรณ์ที่จำเป็นต้องติดตั้งไว้ภายในบ้านแต่ผู้บริโภคยังไม่ค่อยมีความรู้เกี่ยวกับไฟฟ้าภายในบ้านของตนเองเท่าไหร่นัก และมักซื้อเครื่องตัดกระแสไฟฟ้าอัตโนมัติผ่านห้างสรรพสินค้าเป็นหลักโดยปรึกษาช่างไฟฟ้าก่อนตัดสินใจซื้อ ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ลูกค้าให้ความสำคัญมากที่สุด คือ ปัจจัยด้านการบริการโดยเฉพาะการรับประกันสินค้า นอกจากนั้นผลการวิจัยยังพบว่าผู้บริโภคส่วนใหญ่ไม่รู้จักเครื่องตัดกระแสไฟฟ้าอัตโนมัติ ยี่ห้อ “เซนส์”
เนื่องด้วยการแข่งขันด้านราคาที่สูงขึ้น จึงทำให้ผลกำไรต่อหน่วยในการจำหน่ายเครื่องตัดกระแสไฟฟ้าอัตโนมัติลดลงอย่างต่อเนื่อง บริษัท ไดอาน่า คามีโอ้ จำกัด ผู้ผลิตและจำหน่ายเครื่องตัดกระแสไฟฟ้าอัตโนมัติ ยี่ห้อ “เซนส์” ซึ่งมีตลาดส่วนใหญ่อยู่ในภาคใต้จึงจำเป็นต้องเพิ่มยอดจำหน่ายผลิตภัณฑ์ให้มากขึ้นโดยใช้กลยุทธ์การเจาะตลาดเดิมในภาคใต้และกลยุทธ์การพัฒนาตลาดไปยังภูมิภาคอื่นๆ ด้วยการพัฒนาตัวผลิตภัณฑ์และบริการโดยเฉพาะการรับประกันให้เหนือกว่าคู่แข่ง เพิ่มช่องทางการจำหน่าย และใช้การสื่อสารแบบบูรณาการให้มากยิ่งขึ้น เพื่อให้เกิดการรับรู้ในตราสินค้าและคุณค่าของผลิตภัณฑ์ในผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมายจนเกิดการซื้อในที่สุด โดยภายในปี 2556 บริษัทตั้งเป้ายอดขายเพิ่มขึ้น 20 เปอร์เซ็นต์ และได้มีการกำหนดตัวชี้วัดและควบคุมทางการตลาด เพื่อตรวจสอบและวัดผลสำเร็จในการดำเนินกิจกรรมทางการตลาด รวมถึงการจัดทำแผนสำรองไว้เพื่อรองรับกับการเปลี่ยนแปลงของสภาพแวดล้อมทางการตลาดที่อาจเกิดขึ้นในอนาคต
The aim of this special project is to develop the marketing plan of the Residual Current Breaker with over-current protection, RCBO, under the brand “SENSE”. To achieve its goals and objectives, the study of industry analysis, competitive market analysis, including analysis on the strengths, weaknesses, opportunities, and treats of the company (SWOT) have been conducted. Moreover, this project also studies on consumer behaviors by using questionnaire with a set of target consumer in Bangkok area. The research indicated that most consumers are aware of RCBO’s installation in their houses for safety purpose. However, they do not have good knowledge about their electrical systems in their own houses. The consumers are likely to buy RCBO through the department store by consulting an electrician before making decision and the most important decision key of purchasing is customer service, especially the product warranty. The outcome of the study also shows that the majority of consumers are not aware of the RCBO branded "SENSE".
Due to the high competition in sale price of the RCBO market, the profit per unit of sales has been decreased gradually. Diana Cameo Co., the manufacture and seller of "SENSE" RCBO, which has gained the majority of the sales from the Southern area, aims to increase sales volume by implementing market penetration and market development marketing strategy. The strategy will lead an increase in sales within the southern area and extend market to other regions in Thailand. With the development of new products and services, together with better product warranty, increase in distribution channel and use of integrated marketing communications, we would be able to enhance brand recognition and value of the product among the target consumers. After the implementation of the marketing plan, the company would expect sales increase by 20 percent in the year 2013. The company has defined the market indicators and control measures to monitor the success of the marketing activities. In addition, the contingency plan is presented to cope with the unexpected changes in the marketing environment.


เครื่องตัดวงจรไฟฟ้า -- การตลาด

LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53831010LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram