Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleการศึกษาความเป็นไปได้ของธุรกิจไอศกรีมโฮมเมดสมุนไพร / นริศร พัฒนกิจวิวัฒน์ = Feasibility study of home-made herb ice cream business
Author Narisorn Pattanakijwiwat
Imprint 2555
Descript ก-ฒ, 135 แผ่น : ภาพประกอบ, แผนภูมิ

SUMMARY

ตลาดไอศกรีมในประเทศไทยมีการเติบโตที่ดี เนื่องจากปัจจัยส่งเสริมหลายประการเช่น อากาศที่ร้อนขึ้น การรับประทานไอศกรีมแล้วสามารถคลายเครียดได้ รวมไปถึงปริมาณการบริโภคต่อคนยังต่ำมากเมื่อเทียบกับประเทศเพื่อนบ้าน ประกอบกับกระแสรักสุขภาพในปัจจุบันกำลังเป็นที่นิยม ดังนั้นผู้ทำการศึกษาจึงเห็นว่าธุรกิจไอศกรีมแบบโฮมเมดสมุนไพรนั้นน่าสนใจในการลงทุนทำธุรกิจ จากการรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบผู้บริโภคทั่วไป จำนวน 207 คนพบว่า มีผู้ให้ความสนใจถึงร้อยละ 91.30 โดยส่วนใหญ่จะซื้อเพราะชอบรับประทานเป็นการส่วนตัวอยู่แล้ว และเพื่อนชวน โดยมากจะรับประทานคราวละ 2-3 คน กับแฟน หรือกับเพื่อน ทางด้านกลยุทธ์ทางการตลาดที่ควรใช้คือ การให้ส่วนลดพิเศษ, การจัดไอศกรีมรสชาติที่แปลกใหม่, และของแถมตามฤดูกาล ผลิตภัณฑ์มีภาพลักษณ์ที่ดีจากการใช้สมุนไพร แต่ต้องระวังเรื่องภาพลักษณ์ที่ไม่เข้ากันระหว่างไอศกรีมกับสมุนไพร เนื่องจากผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญเรื่องรสชาติของไอศกรีมเป็นอย่างมาก นอกจากนี้สิ่งที่ต้องระวังเป็นอย่างมากคือการลดลงของยอดขายฤดูกาล เพราะจะทำให้ขาดทุนได้ จากการศึกษาพบว่ามีความเป็นไปได้ของโครงการทั้งด้านการตลาด การผลิต การบริการ และด้านการเงิน โดยคาดว่าใช้เงินลงทุนทั้งสิ้น 3,500,000 บาท โดยมีต้นทุนเงินทุนร้อยละ 11.286 จากการประเมินโครงการจะได้ผลตอบแทน 2,221,189 บาท อัตราผลตอบแทนภายในของโครงการร้อยละ 33.97 และระยะเวลาคืนทุนคือ 2 ปี 4 เดือน ซึ่งเป็นโครงการที่คุ้มค่าต่อการลงทุน
The ice cream market in Thailand has a gradual growth, because of many support factors such as the hot climate, the relaxation from eating ice cream, the health conscious trend and The low consumption per head comparing to other countries. So the study of home-made herb ice cream is very interesting. From the survey of 207 consumers, 91.30% are interested in home-made herb ice cream. Most of them have personal passion or persuaded from friends. The mostly come in group of 2-3 peoples, lovers or friends. There have a good image on herbal in ice cream. The consumers focus on the taste of ice cream. The decreasing of seasonal sales can significantly impacts on the margin. Thus, the marketing promotion such as: special discount, new taste ice cream and seasonal premium gifts should be planned. The project is feasible in terms of marketing, production process, service process and financial aspect. The investment cost of capital is 11.286%. With the project return is 2,221,189 Baht, with the internal rate of return 33.97 %, and the payback period of 2 years and 4 months. This project is considered to be worth for investment.


ไอศกรีม

LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53829750LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram