Authorวราภรณ์ สันทัดพานิช
Titleแผนธุรกิจบริษัท ABC สตีล จำกัด/ วราภรณ์ สันทัดพานิช=Business plan of ABC Steel Company / Varaporn Santadpanich
Imprint 2555
Descript ก-ฎ, 92 แผ่น: ภาพประกอบ, แผนภูมิ

SUMMARY

บริษัท ABC Steel จำกัด เป็นบริษัทขนาดย่อม ดำเนินธุรกิจค้าส่งและปลีก เหล็กโครงสร้างและเหล็กรูปพรรณ เปิดดำเนินการมาตั้งแต่ปี 2533 โดยมุ่งเน้นบริการให้ลูกค้าได้รับความสะดวกสบาย และสินค้าคุณภาพ ในราคากันเอง ในปัจจุบัน สภาวะเศรษฐกิจของประเทศไทยไม่เพียงแต่ได้รับผลกระทบจากภัยการเมือง ภัยธรรมชาติ แต่ยังได้รับผลกระทบจากนอกประเทศด้วย ไม่ว่าจะเป็นภาวะซบเซาของเศรษฐกิจโลก และ การขยายการค้าในประเทศไปสู่ระดับภูมิภาคในกลุ่มอาเซียน ดังนั้นจึงมีความจำเป็นอย่างยิ่งที่จะต้องศึกษาถึงปัจจัยต่างๆ ทั้งภายในและภายนอกที่มีผลต่อบริษัท และวางแผนเตรียมความพร้อมในการรับมือจากปัญหาที่จะเกิดขึ้น สร้างกลยุทธ์เพื่อให้บริษัทสามารถเติบโตได้อย่างยั่งยืนในอนาคต จากการศึกษา พบว่าบริษัทควรใช้กลยุทธ์ระดับองค์กรแบบ กลยุทธ์การเติบโต (Growth Strategy) โดยใช้ 2 ทาง คือ การเจาะตลาด (Market Penetration) เน้นการใช้พนักงานขายตรง และ การขยายตลาด (Market Development) โดยการเปิดบริษัทลูกเพิ่มสองบริษัท และเพิ่มสินค้าประเภทอื่นๆ (Product line) เพื่อกระจายความเสี่ยงจากการทำธุรกิจ สำหรับกลยุทธ์ระดับธุรกิจ จะมุ่งเน้น สร้างความแตกต่าง (Board Differentiation) ในด้านบริการ และ พร้อมสินค้าหลากหลายและครบวงจร ในราคาที่เหมาะสม สำหรับกลยุทธ์ระดับการดำเนินงานจะเน้นการนำระบบเทคโนโลยีสารสนเทศ มาใช้ในการจัดเก็บข้อมูล เพื่อปรับปรุงระบบการจัดการเดิม ให้ทันสมัย ลดความซ้ำซ้อนในการทำงาน และเป็นพื้นฐานที่ดีในการขยายธุรกิจในอนาคต
ABC Steel Company is a small enterprise which wholesale and retail of construction and structural steel. The company has operated since 1990 to offer the customers quality products and good services at great price. Currently, Thai economic is not only affected by uncertainty of political and natural disaster but also affected from the outside which is global economic crisis and expansion of Thai economic to the ASEAN economic in 2015. So it is essential to study the internal and external factors that might affect the company and plan to well prepare to handle the problem that might occur. This study attempts to develop strategies to create a sustainable growth for the company. The result of this study shows that the company should implement the Growth Strategy in Corporate Strategy by using 2 methods that are Market Penetration by increase salesperson to emphasize on the old target market and Market Development (which expand by establish new shop in the new area and increase the product line to diversified business risk). For business strategy, the company should implement board differentiation in one stop service and variety of good at a fair price. In the Functional strategy, the company should develop the information technology to improve the operation system to reduce redundant of work and to be the good platform for expand the business in the future.


SUBJECT

  1. เหล็ก

LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53830542 LIB USE ONLY