Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleผลกระทบของรูปแบบมาตราประมาณค่าในการวิจารณ์สินค้าและบริการโดยผู้บริโภคบนเว็บไซต์พาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ที่มีต่อการรับรู้ประโยชน์และการรับรู้คุณภาพของมาตรประมาณค่า / ปิยพัชร วิมลโสภณกิตติ = Impacts of rating scale formats in e-commerce consumer review on perceived usefulness of rating scale and perceived information quality of rating scale
Author Piyapat Vimolsphornkitti
Imprint 2553
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/33152
Descript [ก]-ฟ, 221 แผ่น : แผนภูมิ, ภาพประกอบ

SUMMARY

การวิจารณ์สินค้าและบริการโดยผู้บริโภคสะท้อนให้เห็นถึงระดับความพอใจที่ผู้บริโภคมีต่อสินค้าและบริการ และปัจจุบันพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์นิยมนำการวิจารณ์สินค้าและบริการโดยผู้บริโภคมาใช้อย่างแพร่หลาย อีกทั้งผู้บริโภคมีแนวโน้มที่จะพึ่งพาข้อมูลจากการวิจารณ์สินค้าและบริการมากขึ้นและมากกว่าการโฆษณาในเว็บไซต์ การศึกษานี้มุ่งเน้นวิเคราะห์ผลกระทบของรูปแบบมาตรประมาณค่าในการวิจารณ์สินค้าและบริการโดยผู้บริโภคบนเว็บไซต์พาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ที่มีต่อการรับรู้ประโยชน์และการรับรู้คุณภาพของมาตรประมาณค่า เมื่อประเภทสินค้าและเพศของผู้บริโภคแตกต่างกันโดยทดลองในห้องปฏิบัติการ กำหนดหน่วยตัวอย่างจำนวน 400 คน ซึ่งเป็นนิสิตที่กำลังศึกษาในคณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ผลการทดลองพบว่า รูปแบบมาตรประมาณค่าของการวิจารณ์สินค้าและบริการมีผลต่อการรับรู้คุณภาพของข้อมูลที่ได้จากมาตรประมาณค่า เมื่อประเภทสินค้า คือ บริหาร โดยมาตรประมาณค่าแบบแสดงทั้งรูปภาพและตัวเลข ปละมาตรประมาณค่าแบบแสดงรูปภาพเป็นรูปแบบที่ดีที่สุด รองลงมาคือมาตรประมาณค่าแบบตัวเลข และจากผลการวิเคราะห์เพิ่มเติมโดยใช้ประสบการณ์การซื้อสินค้าและบริการทางอินเตอร์เน็ตของผู้บริโภค พบว่ารูปแบบมาตรประมาณค่าเป็นสิ่งจำเป็นต่อผู้บริโภคเพศชายที่ไม่มีประสบการณ์การซื้อสินค้าและบริการทางอินเตอร์เน็ตในการซื้อสินค้าประเภทบริการ ทว่าในผู้บริโภคเพศหญิงรูปแบบมาตรประารณค่าจะไม่พบผลกระทบ
Online consumer reviews which reflect how consumers feel about specific product or service have become increasingly important in online shopping. Consumers tend to rely on these reviews more than advertisement on the website. The purpose of this study was to analyze impacts of rating scale formats in e-commerce consumer review on perceived usefulness of rating scale and perceived information quality of rating scale when the product types were different or the consumer genders were different using laboratory experiments. The data were collected from 400 respondents from Faculty of Commerce and Accountancy, Chulalongkorn University. It was found from the study that rating scale format had effect on perceived information quality of rating scale when the product type was service. The best rating scale formats were Numerical and graphic rating scale and Graphic rating scale. The one with least effect on perceived information quality was Numerical rating scale format. Additional exploration on consumer experience revealed that specific rating scale format was required for male consumers with no internet purchase experience. However, no effect was found for female consumers.


การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ ความพอใจของผู้บริโภค Electronic commerce Consumer satisfaction

LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Thesis2496CHECK SHELVES
Central Library @ Chamchuri 10 : Thesis531998LIB USE ONLY

Chulalinet's Book Delivery Request




Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram