Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleแผนการตลาดเชิงกลยุทธ์ของอาหาร เครื่องดื่ม และสินค้าของที่ระลึกของสายการบินนกแอร์ / ศิริพัชชา คำฟู=Strategic marketing plan for Nok Airline’s food, beverage and souvenir
Author Siripatcha Khumfu
Imprint 2555
Descript ก-ฒ: 142 แผ่น, ตาราง

SUMMARY

การศึกษาโครงการพิเศษนี้ เป็นการศึกษาเพื่อจัดทำแผนการตลาดเชิงกลยุทธ์ของอาหาร เครื่องดื่มและสินค้าของที่ระลึกของสายการบินนกแอร์โดยทำการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมภายนอก (PEST Analysis) รวมถึงการวิเคราะห์ขนาด การเติบโตของตลาดโดยรวมและทำการวิเคราะห์ภาพรวมการแข่งขัน ประกอบกับวิเคราะห์คู่แข่งขันถึงจุดแข็ง จุดอ่อนที่จะเป็นประโยชน์ต่อธุรกิจและวิเคราะห์สถานการณ์ปัจจุบันของอาหาร เครื่องดื่มและสินค้าของที่ระลึกของนกแอร์ รวมถึงทำการวิจัยผู้บริโภคโดยการแจกแบบสอบถามสำรวจผู้โดยสาร 100 ท่านที่เดินทางกับสายการบินนกแอร์ โดยมุ่งศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้ออาหาร เครื่องดื่มและสินค้าของที่ระลึกของสายการบินนกแอร์ โดยนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์และตีความรายละเอียดเพื่อใช้มาเป็นแนวทางในการกำหนดกลุ่มเป้าหมายหลัก (Primary Target) เป็นกลุ่มผู้บริโภคที่เดินทางเพื่อทำงานหรือทำธุรกิจ อายุ 26-45 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรีขึ้นไป มีรายได้มากกว่า 25,000 บาทและวางตำแหน่งผลิตภัณฑ์ (Positioning) ที่ความคุ้มค่ากับราคา (Valued Price) และ ความสะดวกในการเลือกซื้อ (Convenience) ผลการวิจัยดังกล่าวสามารถนำมากำหนดแผนกลยุทธ์เชิงการตลาดโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อเพิ่มยอดขาย เพื่อเพิ่มความแข็งแกร่งของช่องทางจัดจำหน่าย และให้อาหาร เครื่องดื่ม และสินค้าที่ระลึกของสายการบินนกแอร์ภายใต้ชื่อร้าน Nok Smile Shop เป็นที่รู้จักในกลุ่มเป้าหมาย โดยใช้กลยุทธ์ Grow Fast และกลยุทธ์ Catch up ประยุกต์ใช้กับส่วนประสมทางการตลาดและกำหนดตัวชี้วัดและควบคุมทางการตลาดเพื่อทำหน้าที่ตรวจสอบและประเมินผลเพื่อให้เป็นไปตามเป้าหมายที่วางไว้
The purpose of this special project is to present the strategic marketing plan for Nok Airline’s Food, Beverage and Souvenir. The research had been studied on analysis of external environment which are politic, economic, social and technology affecting to business. Also, market growth and size of souvenir business, competitor strength and weakness had been analyzed as well as current situation of Nok Airline’s Food, Beverage and Souvenir in order to do a strategic marketing plan. The research had been generated 100 of questionnaires to ask passenger of Nok Airline about consumer behaviors and factors affecting the purchase of Nok Airline’s Food, Beverage and Souvenir. From the research, it could set primary target as people who transport to work, aged between 26-45 years old, bachelor degree, and more than 25,000 baht in income. The positioning of business is set as valued price and accessibility on channel or distributions. Therefore, strategic marketing plan for Nok Airline’s Food, Beverage and Souvenir would be introduced under the purpose of increasing revenue of food, beverage, and souvenir, strengthening its distribution channels and Nok Smile Shop is known among target group. The strategic marketing used are Grow fast and Catch up strategies by applying to Marketing Mix. Finally set market indicators for monitoring and evaluation in order to meet goals.


สายการบินนกแอร์

LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53818960LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram