Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleการศึกษาความเป็นไปได้ในการปลูกผักไฮโดรโปนิกส์ในเชิงธุรกิจ / สุรีย์ ร่วมพันธ์ทอง=The feasibility study of Hydroponics Vegetables
AuthorSuree Ruampanthong
Imprint 2555
Descript ก-ฎ: 134 แผ่น, ตาราง

SUMMARY

โครงการศึกษาค้นคว้าอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์หลักเพื่อศึกษาความเป็นไปได้ในการปลูกผักไฮโดรโปนิกส์ในเชิงธุรกิจในประเทศไทย โครงการนี้มีระยะเวลา 5 ปี ด้วยเงินลงทุนเริ่มแรก 2,054,400 บาท จะทำการศึกษาความเป็นไปได้ทางด้านการตลาด ทางเทคนิคและการจัดการ และความเป็นไปได้ทางด้านการเงิน การศึกษาครั้งนี้ได้ศึกษาถึงสภาพแวดล้อมภายในและภายนอกที่เกี่ยวข้อง สภาพแวดล้อมทางการแข่งขันและดำเนินงาน (Five forces Model & Industry Life Cycle) การวิเคราะห์คู่แข่ง, การวิเคราะห์ลูกค้า, การกำหนดส่วนแบ่งตลาด, การกำหนดกลุ่มเป้าหมาย, และการวางตำแหน่งของผลิตภัณฑ์ เพื่อการกำหนดกลยุทธ์ส่วนผสมทางการตลาดอย่างเหมาะสม และสอดคล้องกับด้านการผลิต การดำเนินงาน และด้านการเงิน โดยจะปลูกผักสลัดแฟนซีสายพันธุ์ต่างประเทศ 5 ประเภท มีกำลังการผลิตสูงสุดปีละ 8,474 กิโลกรัมต่อปี บนเนื้อที่เพาะปลูก 90 ตารางวา แบ่งการจัดจำหน่ายเป็น 4 แบบ คือ จำหน่ายแบบทั้งต้น, จำหน่ายแบบเป็นชุดสลัดพร้อมรับประทาน, จำหน่ายแบบเป็นชุดสลัดพร้อมรับประทานและมีน้ำสลัด, จำหน่ายเป็นชุดกระเช้าหรือเซ็ตโปรโมชั่น โดยจะมีการจำหน่ายโดยตรงผ่านทางหน้าฟาร์มของตนเองพร้อมจัดส่ง 70% และจำหน่ายผ่านซุปเปอร์มาร์เก็ต 30% จากการศึกษาพบว่า การศึกษาความเป็นไปได้ในการปลูกพืชไฮโดรโปนิกส์ในเชิงธุรกิจ มีกำไรสุทธิหลังภาษี 32%, ระยะเวลคืนทุน 2.10 ปี, อัตราผลตอบแทนภายในโครงการ (IRR) เท่ากับ 29.72% และมูลค่าปัจจุบันสุทธิของโครงการ (NPV) เท่ากับ 531,040 บาท
The objective of this special project is to study the feasibility of hydroponics vegetables business in Thailand. The plan is set for 5 years with initial investment 2,054,400 Baht. This feasibility study includes marketing, technical & operation and financial plans. The study conducts in both internal and external environments; Competitive and operation environment (Five forces Model and Industry Life Cycle) together with Competitor analysis, Customer analysis, Segmentation, Targeting and Positioning of product. The result from this analysis will be determined the potential of setting hydroponics business. In the study, the farm will plant 5 types of fancy salad in 360 square meters. The planting area will apply NFT (Nutrient Film Technique) and DRFT (Dynamic Root Floating Technique) system to grow the products with capacity of 8,474 kilograms per year. The finished products will be available in 4 types; whole salad, mixed salad (ready to eat) mixed salad set (ready to eat) and promotion set. The products will be distributed into 2 channels; our own exclusive shop & delivery 70% and the supermarket 30%. The feasibility shows attractive financial results; net profit after tax 32%, payback period of 2.10 years, the internal rate of return (IRR) of 29.72% and the net present value (NPV) of THB 531,040


การปลูกผัก ผักไฮโดรโปนิกส์

LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project52830856LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram