Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleผลของการจัดกิจกรรมวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์ที่มีต่อทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ของเด็กอายุ 6-7 ปี / ปุณย์จรีย์ กัมปนาทโกศล = Effects of organizing science activities based on constructivist approach on science process skills of six to seven years old children
Author Poonjaree Kampanartkosol
Imprint 2552
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18350
Descript ก-ฏ, 130 แผ่น : ภาพประกอบ

SUMMARY

การวิจัยนีมี้วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการจัดกิจกรรมวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์ที่มีต่อทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ของเด็กอายุ 6-7 ปี ใน 4 ทักษะ ได้แก่ ทักษะการสังเกต ทักษะการวัด ทักษะการจำแนกประเภท และทักษะการลงความเห็นจากข้อมูล กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ เด็กอายุ 6-7 ปี โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ฝ่ายประถม จำนวน 68 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลองที่ใช้การจัดกิจกรรมวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดคอนสตรัค ติวิสต์ 6 ขัน้ คือ 1) ขัน้ ทบทวนความรู้เดิม 2) ขัน้ แสวงหาความรู้ใหม่ 3) ขัน้ ทำความเข้าใจและเชื่อมโยง ความรู้ใหม่กับความรู้เดิม 4) ขัน้ แลกเปลี่ยนความรู้ 5) ขัน้ สรุปและจัดโครงสร้างความรู้ใหม่ 6) ขัน้ ประเมินผลและนำมาใช้ จำนวน 34 คน และกลุ่มควบคุมที่ใช้การจัดกิจกรรมวิทยาศาสตร์ตามการ สอนแบบปกติ จำนวน 34 คน ระยะเวลาที่ใช้ในการดำเนินการวิจัย 8 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบทดสอบทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์สำหรับเด็กอายุ 6-7 ปี วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป SPSS ผลการวิจัยพบว่า หลังการทดลองเด็กที่ได้รับการจัดกิจกรรมวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดคอนสตรัค ติวิสต์ มีค่าเฉลี่ยของคะแนนทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์สูงกว่าเด็กที่ได้รับการจัดกิจกรรม วิทยาศาสตร์ตามการสอนแบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purpose of this research was to study effects of science activities by using the constructivist approach on four science process skills of six to seven years old children regarding observation, classification, measurement, and inferring. The samples were 68 children at the age of six to seven years old in Chulalongkorn University Demonstration Elementary School. The samples were divided into two groups; 34 each for the experimental group receiving science experiences by using the constructivist approach in 6 stages as follows 1) Review prior knowledge 2) Exploration new knowledge 3) Understand and adapt new knowledge to prior knowledge 4) Accommodation knowledge structures 5) Summarize and assimilate knowledge structures 6) Evaluation and implement. And the control group receiving conventional science activities. Research duration was 8 weeks. The research instrument was the test of science process skills of six to seven years old children. The data was statistically analyzed by using arithmetic mean, standard deviation, and t-test with SPSS program. The research result was that after the field experiment, the students tested by using science activities based on constructivist approach scored higher on average rate of science process skills than students tested by using science activities based on normal approach with statistical significance difference at .01 levels.


วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน กิจกรรมการเรียนการสอน ทฤษฎีสรรคนิยม Science -- Study and teaching Activity programs in education Constructivism (Education)

LOCATIONCALL#STATUS
Central Library @ Chamchuri 10 : Thesis521659LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram