Authorธวัช อัครวิทยาภูมิ
Titleการเพิ่มความถูกต้องของการหาน้ำหนักรถบรรทุกขณะเคลื่อนที่ด้วยเทคนิคการคำนวณซ้ำ / ธวัช อัครวิทยาภูมิ = Accuracy improvement of moving truck weight identification by iteration technique / Tawat Akarawittayapoom
Imprint 2545
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24309
Descript ก-ฑ, 89 แผ่น : ภาพประกอบ, แผนภูมิ

SUMMARY

ในงานวิจัยครั้งนี้ได้ทำการหาน้ำหนักรถบรรทุกขณะเคลื่อนที่บนสะพาน โดยใช้สัญญาณโมเมนต์ของสะพานที่แต่ละหน้าตัด ความเร็วรถบรรทุก จำนวนเพลา และระยะห่างระหว่างเพลาของรถบรรทุก มาเป็นข้อมูลในการหาน้ำหนักรถบรรทุก และได้มีการนำเทคนิคการคำนวณซ้ำเข้ามาช่วยในการคำนวณเพื่อให้ได้ค่าน้ำหนักที่ถูกต้องมากยิ่งขึ้น โดยในส่วนแรกนั้นจะเป็นการจำลองการวิ่งของรถบรรทุกผ่านสะพานขึ้นบนคอมพิวเตอร์ เพื่อทำการศึกษาถึงผลกระทบจากตัวแปรต่างๆที่มีผลต่อการหาน้ำหนัก ตัวแปรที่ทำการศึกษาได้แก่ ค่าพารามิเตอร์ที่เหมาะสม (λ) ความเร็วของรถบรรทุก ความขรุขระของผิวทาง อัตราส่วนของน้ำหนักเพลาหน้าต่อน้ำหนักเพลาหลัง และค่าสติฟเนสของสปริงที่เพลาของรถบรรทุก ซึ่งจากการศึกษาจะได้ว่า ผลของความเร็วของรถบรรทุกกับความขรุขระของผิวทาง จะมีผลกระทบมากกว่าตัวแปรอื่นๆ ในส่วนที่สอง แบบจำลองย่อส่วนของรถบรรทุกและสะพานได้ถูกจำลองขึ้น และนำมาทำการหาน้ำหนักแทนการจำลองขึ้นบนคอมพิวเตอร์ดังที่ได้กล่าวมา ซึ่งจะได้ทำการทดสอบด้วยแบบจำลองย่อส่วน และทำการศึกษาถึงความถูกต้องของการหาน้ำหนัก จากการทดสอบเป็นจำนวน 96 การทดสอบได้มีการเปลี่ยนแปลงค่าน้ำหนักรถบรรทุก ความเร็วรถบรรทุก และอัตราส่วนของน้ำหนักเพลาหน้าต่อเพลาหลัง ผลที่ได้แสดงให้เห็นว่า เทคนิคการคำนวณซ้ำนั้นสามารถเพิ่มความถูกต้องในการคำนวณน้ำหนักได้มากขึ้นกว่าวิธีการปกติ ซึ่งค่าความคลาดของน้ำหนักรวมรถบรรทุก น้ำหนักเพลาหลัง และน้ำหนักเพลาหน้านั้นไม่เกิน 5% 12% และ 39% ตามลำดับ
This research was conducted on the truck weight identification while moving on the bridge. The moment signals from various bridge sections, truck velocity, number of axles, the distance between axles were used as input data. The main objective of the research is to improve the existing identification accuracy by adopting the iteration technique. Moreover, the iteration method was used to facilitate in this calculation in order to increase the accuracy of the result. In the first part, the model of a truck traveling on a bridge was simulated using computer. The influences from various variables on identification accuracy such as parameter (λ), truck velocity, rough surface of the bridge, ratio of front axle weight to back axle weight, and spring stiffness of the axle were studied. As a result, it was found that the velocity and the roughness of the surface have more influence than other variables. In the second part, the scaled models of the truck and the bridge were constructed and were employed instead of the previous computer models used in the first part. With these experimental models, the accuracy of truck weight identification was again studied. About 96 case of experiment having various truck weights, truck speeds and the weight ratios of front axle to rear axle were conducted. Based on the obtained results, it was found that the iteration technique can substantially improve the identification accuracy over the conventional method. This improvement raises the accuracy to be within 5%, 12% and 39% for total, rear axle and front axle weights, respectively.


LOCATIONCALL#STATUS
Central Library @ Chamchuri 10 : Thesis451836 LIB USE ONLY
Engineering Library : Thesisวิทยานิพนธ์ LIB USE ONLY