Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Authorสร้อยนภา สงฆ์โนนเหล็ก
Titleการปรับเปลี่ยนของนิตยสาร GM และ BOSS ในช่วงวิกฤตทางเศรษฐกิจ / สร้อยนภา สงฆ์โนนเหล็ก = The adjustment of GM and BOSS magazines during the economic crisis / Soinapa Songnonlek
Imprint 2543
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/8955
Descript [ก-ช], 122 แผ่น

SUMMARY

การศึกษาเรื่อง "การปรับเปลี่ยนของนิตยสาร GM และ BOSS ในช่วงวิกฤตทางเศรษฐกิจ" เป็นการศึกษาเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อที่จะศึกษาแนวทางการปรับเปลี่ยนและการนำเสนอเนื้อหาของนิตยสารทั้ง 2 ชื่อฉบับในภาวะวิกฤตทางเศรษฐกิจ จากการศึกษาพบว่า นิตยสาร GM และ BOSS มีแนวทางในการปรับเปลี่ยนในช่วงวิกฤตทางเศรษฐกิจที่คล้ายคลึงกัน โดยเฉพาะในการตัดสินใจ ที่มีคำสั่งตรงจากบุคคลเพียงคนเดียวคือ เจ้าของ รวมถึงการลดต้นทุนการดำเนินงาน และเปลี่ยนการพิมพ์ 4 สีในหน้าเนื้อหาเป็นการพิมพ์ 2 สี นอกจากนี้ นิตยสาร BOSS ยังได้ลดราคาหน้าปกจาก 70 บาทลงมาอยู่ที่ 50 บาท ขณะที่นิตยสาร GM เปลี่ยนระยะเวลาการออกจากราย 15 วันมาเป็นรายเดือนและปรับราคาเพิ่มขึ้นจาก 50 บาทเป็น 70 บาท ด้านบุคลากรเมื่อลาออกแล้วจะไม่มีการจ้างเพิ่ม ด้านเนื้อหา ในช่วงวิกฤตทางเศรษฐกิจ นิตยสาร BOSS ประกาศเปลี่ยนแนวทางของนิตยสารจากแนวธุรกิจเป็นแนวสาระและบันเทิง ซึ่งเป็นแนวทางที่ผู้บริการและทีมงานบางส่วนมีความถนัด นอกจากนี้ ยังมีการปรับเปลี่ยนหน้าปกหลายรูปแบบ ส่วนนิตยสาร GM ไม่มีการปรับเปลี่ยนในด้านเนื้อหามากนัก เนื่องจากมีบทสัมภาษณ์ ซึ่งถือว่าเป็นจุดแข็งของหน้งสือ การปรับเปลี่ยนในช่วงวิกฤตทางเศรษฐกิจ ของนิตยสาร GM และ BOSS มีความคล้ายคลึงกันด้วยการนำหลักการบริหาร การจัดการ การวางแผนการตลาด มาผสมผสานกัน รวมไปถึงการปรับทิศทางของเนื้อหา ให้สอดคล้องกับภาวะการณ์ และความต้องการของผู้อ่านในช่วงเวลาดังกล่าว
This research, entitled "the adjustment of GM and BOSS magazines during the economic crisis," is a qualitative study. Its objective is to study adjustment strategies and presentation of content of both magazines during the recent economic crisis which began in 1997 after the floatation of the Thai currency. The study finds that both GM and BOSS magazines have similar strategies in coping with the recent economic crisis. This is particularly evident in executive decision-making since the ultimate decision-maker in both magazines is solely the owner. Both magazines also saw a major reduction in operation cost. For instance, the formerly used 4-color printing in inside pages was replaced by 2-color. BOSS magazine also reduced its cover price from 70 baht to 50 baht while GM magazine changed its issuance calendar from bi-monthly to monthly and increased the cover price from 50 baht to 70 baht accordingly. As for personnel, both magazines have hiring freeze policy, that is they will not hire a new employee to fill a position after someone resigned. In terms of content, BOSS magazine has altered the orientation of content from business to information and entertainment. This is the kind of orientation that some members of the management and editorial team of the magazine have expertise and skills in. Furthermore, the magazine has been experimenting with several types of changes in the cover page. As for GM magazine, there has not been a significant change in the content. Interviews, which are the strength of the magazine, remain the most highlighted type of content. The central similarity in the adjustment strategies of the two magazines during the economic crisis is that both drew upon a combination of strategies-management, organizational, and marketing-while adapting the magazines' form and content to correspond with the changing situation and readers' demand during the troubled time.


การสื่อสารทางการตลาด วารสาร จีเอ็ม (วารสาร) บอสส์ (วารสาร)

LOCATIONCALL#STATUS
Communication Arts Library : Thesis1426 2543CHECK SHELVES
Central Library @ Chamchuri 10 : Thesis431220LIB USE ONLY

Chulalinet's Book Delivery Request




Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram