Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Authorปรียสรณ์ อาศรัยราษฏร์
Titleกลยุทธ์การสร้างตราอินเตอร์เน็ตของเว็บท่าที่นำเสนอด้วยภาษาไทย / ปรียสรณ์ อาศรัยราษฎร์ = Domain name building strategy on the Thai portal / Preeyasorn Arsrairas
Imprint 2543
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/3846
Descript ก-ญ, 197 แผ่น : ภาพประกอบ

SUMMARY

การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการสร้างตราอินเตอร์เน็ตของเว็บท่าที่นำเสนอด้วยภาษาไทย การศึกษาวิจัยครั้งนี้เป็นการศึกษาวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกกับกลุ่มนักการตลาดและนักออกแบบสร้างสรรค์เว็บไซต์ในฐานะของผู้สร้างตราอินเตอร์เน็ตของเว็บท่าที่นำเสนอด้วยภาษาไทย 7 เว็บท่าได้แก่เว็บท่า "สนุก" เว็บท่า "หรรษา" เว็บท่า "ยำใหญ่" เว็บท่า "ชินนี่" เว็บท่า "เอ็มเว็บ" เว็บท่า "สยามทูยู" และเว็บท่า "ไอคูล" จำนวนทั้งหมด 15 คน นอกจากนี้ยังทำการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกกับผู้ใช้บริการเว็บท่าที่นำเสนอด้วยภาษาไทยดังกล่าวจำนวน 14 คน ประกอบกับการศึกษาวิเคราะห์เนื้อหาเว็บไซต์ของแต่ละเว็บท่าซึ่งถูกใช้เป็นเครื่องมือในการสร้างตราอินเตอร์เน็ตของแต่ละเว็บท่าที่นำเสนอด้วยภาษาไทยในช่วงเวลา 1 เดือนตั้งแต่วันที่ 1-31 มีนาคม พ.ศ. 2544 ผลจากการวิจัยพบว่าเว็บท่าที่นำเสนอด้วยภาษาไทยที่นำมาศึกษามีการเลือกใช้วิธีการตั้งชื่อตราอินเตอร์เน็ตให้กระชับเรียบง่ายและสร้างความประหลาดใจ โดยเว็บท่าที่นำเสนอด้วยภาษาไทยจะเลือกใช้เว็บไซต์ การโฆษณา อินทราเน็ต Customer Extranet และจดหมายอิเล็กทรอนิกส์ เป็นเครื่องมือในการสร้างตราอินเตอร์เน็ต นอกจากนี้เว็บท่าที่นำเสนอด้วยภาษาไทยจะใช้กลยุทธ์ในการสร้างการรับรู้ว่ามีอยู่ของตราอินเตอร์เน็ตต่อผู้ใช้บริการอินเตอร์เน็ตเพื่อสร้างความเกี่ยวพันระหว่างตราอินเตอร์เน็ตและพัฒนาต่อไปจนกลายเป็นความผู้พันระหว่างตราอินเตอร์เน็ตและผู้ใช้บริการในที่สุด
The purpose of this thesis research is to study about Domain Name building strategy on Thai Portal. The research methodology was the qualitative research by interviewing 15 marketing people and WebMaster involving in planning Domain Name building strategy for this following Thai portals: Sanook.com, Hunsa.com, YumYai.com, Shinee.com, mWEB.co.th, siam2you.com and i-Kool.com; Compriosing of analyzing the Website Content, for 1 months period from 1st to 31th of March, 2001 which have been set to be one of the important tools in Domain Name building strategy. However this research also interview the 14 internet users for cross checking the perception of each internet users toward the Domain Name building strategy. Research conclusion found out the Domain Name on Thai Portal was used well-fitting and extraordinary creation strategy to attract the user. Moreover, Web Site, Advertising, Intranet, Customer Extranet and Electronic Mail are considered as the major tools in implementing Domain Name. Besides, another key strategy is to build Internet user well-perceived perspective on existing Domain Name since, ultimately, relevancy of Domain Name and Internet user would be the key word in developing relationship between Domain Name and internet user.


โดเมนเนม อินเทอร์เน็ต เว็บไซต์

LOCATIONCALL#STATUS
Communication Arts Library : Thesis1381 2543CHECK SHELVES
Central Library @ Chamchuri 10 : Thesis430595LIB USE ONLY

Chulalinet's Book Delivery Request




Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram