Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleปัญหาการใช้สื่อการสอนสำหรับฝึกสอนสังคมศึกษา ของนักศึกษาวิทยาลัยครู / นารี คำเพ็ญ = Problems in using social studies instructional media of teachers' college students
Author Naree Comepen
Imprint 2517
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17842
Descript ก-ญ, 80 แผ่น

SUMMARY

ความมุ่งหมาย เพื่อศึกษาปัญหาของนักศึกษาวิทยาลัยครูที่เรียนวิชาเอกสังคมศึกษาเกี่ยวกับการใช้สื่อการสอนในการฝึกสอน วิธีดำเนินงาน ผู้วิจัยได้ดำเนินงานโดยสร้างแบบสอบถามขึ้นแล้วส่งไปยังนักศึกษาวิทยาลัยครูซึ่งเป็นตัวอย่างประชากร จำนวน 140 คน และส่งแบบสอบถามไปยังอาจารย์นิเทศก์และอาจารย์ผู้รับผิดชอบทางหน่วยโสตทัศนศึกษา 20 คน นำข้อมูลที่ได้มาคิดเป็นจำนวนร้อยละและหาค่าเฉลี่ยน้ำหนักของคำตอบ แล้วนำเสนอข้อมูลในรูปตาราง ผลการวิจัย สรุปได้ดังนี้ 1. นักศึกษาวิทยาลัยครูส่วนใหญ่ใช้สื่อการสอนในการอธิบายบทเรียนและมีวิธีจัดหาสื่อการสอนโดยการผลิตขึ้นเองเป็นส่วนใหญ่ รองลงมาคือใช้ของโรงเรียนฝึกสอน 2. ในระหว่างการฝึกสอน นักศึกษาวิทยาลัยครูใช้แผนที่เป็นอันดับหนึ่ง 3. ปัญหาในการผลิตและการใช้สื่อการสอนของนักศึกษาวิทยาลัยครู คือ ก. ขาดเงินในการจัดซื้อสื่อการสอน ข. โรงเรียนฝึกสอนมีสื่อการสอนให้ใช้จำนวนน้อย 4. นักศึกษาวิทยาลัยครูต้องการให้สถาบันฝึกหัดครูจัดหาวัสดุสิ้นเปลืองไว้บริการแก่นักศึกษาวิทยาลัยครู 5. นักศึกษาวิทยาลัยครูต้องการให้โรงเรียนฝึกสอนรวบรวมสื่อการสอนไว้เพื่อให้นักศึกษาวิทยาลัยครูยืมไปใช้อย่างเพียงพอ ข้อเสนอแนะ สถาบันฝึกหัดครูควรจัดให้มีการเรียนวิชาโสตทัศนอุปกรณ์ภาคปฏิบัติให้มากขึ้น โดยเฉพาะอย่างยิ่งการใช้สื่อการสอนประเภทเครื่องมือ นักศึกษาวิทยาลัยครูควรศึกษาหาความรู้เพิ่มเติมเกี่ยวกับสื่อการสอนจากหนังสือต่างๆอยู่เสมอ นอกจากนั้นโรงเรียนฝึกสอนควรให้ความร่วมมือและสนับสนุนการใช้สื่อการสอนของนักศึกษาวิทยาลัยครู โดยจัดหาสื่อการสอน งบประมาณสำหรับจัดซื้อวัสดุสิ้นเปลืองมาใช้ในการผลิตสื่อการสอนให้พอกับความต้องการ
Purpose: To study problems in using Social Studies instructional media of students in Teacher Training Colleges. Procedure: Questionnaires were distributed to 140 teachers’ college students in Bangkok Metropolis and 20 supervisors and audio-visual teachers. The returned questionnaires from two categories were 98 and 17 respectively. The questionnaires were then tabulated and analyzed by percentage and means. Results: 1. Most teachers college students used Social Studies instructional media to explain the subject matters. Most produced the media by themselves and or obtained from the school 2. Maps were used most frequently by the student teachers. 3. Some problems in utilization of Social Studies instructional media were a) Inadequacy of budget provided for purchasing certain instructional media. b) Inadequacy of instructional media in the co-operation schools. 4. Teachers college students would like to be provided with some instructional materials and supplies for their teaching. 5. Teachers college students would like the co-operation schools to loan them some instruction materials and equipment. Suggestion: Teacher colleges should provide more practices in audio-visual courses. The teachers college students should be have better understanding of the Social Studies instructional media. The co-operation schools should also provide more instructional media to be used in the school. More budgets should be provided for this purpose.


สังคมศึกษา -- การศึกษาและการสอน



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram