Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์กายภาพ เรื่อง "ไฟฟ้าและเครื่องอำนายความสะดวก" โดยใช้บทเรียนแบบโปรแกรมแบบสไลด์-เทป กับการสอนแบบปกติ / ธีรชิต หอมโกศล = A comparison of physical science learning achievement on the "electricity and facility" between slide-tape programmed lesson and conventional classroom learning
Author Theerachit Homkosol
Imprint 2524
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18116
Descript ก-ฌ, 124 แผ่น

SUMMARY

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะเปรียบเทียบผลการสอนวิชาวิทยาศา สตร์กายภาพเรื่อง “ไฟฟ้าและเครื่องอำนวยความสะดวก” ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่๔ ระหว่างการใช้บทเรียนแบบโปรแกรมสไลด์-เทปการสอนแบบปกติ ตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนโรงเรียนชิโนรสวิทยาลัยโดยแบ่งออกเ ป็น ๒ กลุ่ม กลุ่มทดลองสอนโดยใช้บทเรียนแบบโปรแกรมแบบสไลด์- เทป จำนวน ๑ ห้องเรียน และกลุ่มควบคุมสอนโดยครูตามปกติจำนวน ๑ ห้องเรียน จำนวนนักเรียนแต่ละกลุ่มเท่ากับ ๓๔ และ ๓๘ คนตามลำดับ นักเรียนทั้งสองกลุ่มนี้มีผลสัมฤทธิ์ ในการเรียนวิทยาศาสตร์ก่อนการทดลองไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำ คัญที่ระดับ.๐๑ หลังจากทำการสอนแต่ละกลุ่มสิ้นสุดลงได้ทดสอบนักเรียนทั้งสองกลุ่ม ด้วยแบบสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนแล้วนำข้อมูลที่ได้จากนักเรีย นทั้งสองกลุ่มมาเปรียบเทียบโดยการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของกลุ่มทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัย สำคัญที่ระดับ .๐๑
The purpose of this study was to compare the methods of teaching physical science between using slide- tape programmed lesson and conventional classroom learning in mathayomsuksa four students. Two groups of mathayomsuksa four students at Chinorosvithayalai School, having 34 and 38 students, were chosen as experimental group and controlled group of this study respectively. Both groups were based on the idea that there was no significant difference in achievement score between them at the .01 level. The experimental group was taught by slide-tape programmed lesson on the “Electricity and Facility” and the controlled group was taught by teacher in the same topic. After the end of the lesson of each group the achievement test was used to test the sample students. The data obtained were used to compute t-value to compare the result of two teaching techniques. Finding :The achievement of the experimental group was higher than the achievement of the controlled group at the .01 level of significant.


วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram