Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleการศึกษาสวัสดิการของครูในโรงเรียนประถมศึกษาที่กันดาร / ธานินทร์ อัศวรัตน์ = A study of welfare of elementary school teachers in the remote areas
Author Tanin Atsawarat
Imprint 2529
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18824
Descript ก-ฐ, 133 แผ่น

SUMMARY

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสวัสดิการของครูในโรงเรียนประถมศึกษาที่กันดารสังกัดสำนักงานคณะกรรมการประถมศึกษาแห่งชาติทั่วประเทศ กลุ่มตัวอย่างประชากรคือครูในโรงเรียนประถมศึกษาที่กันการทั่วทุกภาคภูมิศาสตร์ ปีการศึกษา 2528 ซึ่งได้มาจาการสุ่มแบบหลายขั้นตอนจำนวน 318 คนจาก 13 จังหวัด ซึ่งมีจำนวนอำเภอทั้งสิ้น 39 อำเภอและ 5 กิ่งอำเภอ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นจากการประมวลข้อมูลต่างๆ เกี่ยวกับสวัสดิการของครูในโรงเรียนประถมศึกษาที่กันดาร ข้อมูลต่างๆที่รวบรวมได้ผู้วิจัยนำมาวิเคราะห์โดยการหาค่าร้อยละ สรุปผลการวิจัย จากการศึกษาสวัสดิการของครูในโรงเรียนประถมศึกษาที่กันดาร 7 ด้าน ได้แก่ โอกาสทางการศึกษาและความก้าวหน้าในหน้าที่การงาน, ความมั่นคงและการเงิน, การเดินทาง และความปลอดภัย, สุขภาพ, สันทนาการ, การจัดการสอน และด้านอื่นๆ ค้นพบว่า 1.ครูในโรงเรียนประถมศึกษาที่กันดารส่วนใหญ่ ได้รับสวัสดิการมากกว่าครึ่งของ รายการในแต่ละด้านถึง 6 ด้าน คือ โอกาสทางการศึกษาและความก้าวหน้าในหน้าที่การงาน ความมั่นคงและการเงิน สุขภาพ สันทนาการ การจัดการสอน และด้านอื่นๆ 2.ครูในโรงเรียนประถมศึกษาที่กันดารส่วนใหญ่ ได้รับสวัสดิการน้อยในด้านการเดินทางและความปลอดภัย 3.ครูในโรงเรียนประถมศึกษาที่กันดาร เสนอแนะให้หน่วยงานพิจารณาปรับปรุงแก้ไขสวัสดิการเกี่ยวกับความเป็นอยู่ดังนี้ 3.1 ขอให้มีการจ่ายเงินเบี้ยกันดารต่อไป และควรเพิ่มจำนวนให้มากขึ้น รวมทั้ง ลดขั้นตอนการพิจารณาเป็นโรงเรียนประถมศึกษาที่กันดารในแต่ละ 3 ปีให้รวดเร็วยิ่งขึ้น 3.2 ขอให้ครูในโรงเรียนประถมศึกษาที่กันดาร มีสิทธิเบิกค่าโดยสาร ยานพาหนะ ในการเดินทางไปกลับระหว่างโรงเรียนกับที่พักหรือไปติดต่อราชการที่อำเภอหรือจังหวัด หรืออย่างน้อยให้มีสิทธิลดค่าโดยสารยานพาหนะได้ครึ่งหนึ่ง 3.3. ขอให้ทางหน่วยงานจัดสร้างบ้านพักครูให้เพียงพอกับจำนวนครูที่ต้องการพัก
The purpose of this research was to study the welfare of elementary school teachers in the remote areas under the authority of the National Primary Education Commission. The samples of this research were 318 of elementary school teachers in the remote areas from 13 provinces within 6 geographical regions of Thailand in the academic year 1985. The samples were obtained by means of multi Stage sampling. Questionnaires were used to collect data. The obtained data were statistically analyzed by means of percentage. Conclusions After studying 7 sections of welfare of the elementary school teachers in the remote areas in the following aspects : opportunity in education and promotion, security and finance, health, services, recreational services, teaching plan, communication and safety and others, the data can be concluded as follows : 1.Most of elementary school teachers in the remote areas got more than half of items in each of six sections. They were: opportunity in education and promotion, security and finance, health, services, recreational services, teaching plan and others. 2.Most of the teachers got less in communication and safety welfare aspects. 3.The teachers offered suggestions for some improvement as follow : To continue paying the hardship allowance, and raising the rate of money ; and to reduce steps in considering schools to be the elementary schools in the remote areas in each three years. To have privilege in vehicle fare from home to school, or from district to city. Finally, to reduce half of the bus fare for the teachers. To provide houses for the teachers who needed residences.


สวัสดิการครู ครูประถมศึกษา



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram