Authorทัศนีย์ ศรีเพ็ชร์พันธุ์
Titleการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง "การสังเคราะห์แสง" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย / ทัศนีย์ ศรีเพ็ชร์พันธุ์ = Construction of a science programmed lesson on "Photosynthesis" at the upper secondary education level / Tassanee Sripechpan
Imprint 2519
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18841
Descript ก-ฌ, 111 แผ่น

SUMMARY

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปร แกรมวิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง”การสังเคราะห์แสง” สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ผู้วิจัยได้ศึกษาค้นคว้าเกี่ยวกับเทคนิค การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเชิงพฤติกรรม เขียนบทเรียน และสร้างแบบสอบก่อนและหลังบทเรียนให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไ ว้ แล้วนำบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้กับนักเรียนชั้นมัธยม ศึกษาปที่ สี่ ๓ ครั้ง เพื่อแก้ไขและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมตามเกณฑ์มาตรฐ าน ๙๐/๙๐ ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นนี้มีประสิทธิภาพต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐาน คือ มีเพียง ๙๕.๕๗ / ๘๑.๐๙ คะแนนเฉลี่ยของการสอบก่อนและหลังเรียนบทเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัย สำคัญที่ระดับ .๐๑ แสดงว่าโดยเฉลี่ยแล้ว ผู้เรียนบทเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้นอย่างแท้จริง
The purpose o this research was to construct and find out the efficiency of a science programmed lesson on “Photosynthesis” at the upper secondary education level. The procedures consisted of studying the techniques of constructing the programmed lesson, the biology curriculum and the biological textbooks; setting up the behavioral objectives ; writing the programmed lesson ; and preparing the pre-test and post-test consistent to the stated objectives. The programmed lesson were tried out to Matayom Suksa 4 students three times. In order to improve and to find out the efficiency according to the 90/90 criterion. The result was lower than the stated criterion; it was only 95.57/81.09. Having analyzed the means of the pre-test and post-test, it indicated the significant difference at the .01 level. This shows that the learners have positively gained their knowledge.


SUBJECT

  1. วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน