Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleความคิดเห็นของครูสอนภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาเกี่ยวกับการเรียนการสอนหัวข้อวัฒนธรรมในแบบเรียนภาษาอังกฤษ / เตือนตา ไม้จันทน์ = Opinions of teachers of English at the secondary education level concerning learning and teaching cultural topics in English textbooks
Author Tuantaa Maichan
Imprint 2529
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17069
Descript ก-ฑ, 143 แผ่น

SUMMARY

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครูสอนภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาเกี่ยวกับการให้ความสำคัญในการกำหนดจุดประสงค์การใช้วิธีสอน การใช้กิจกรรมและอุปกรณ์การเรียนการสอน การใช้วิธีวัดและประเมินผลการเรียนการสอนหัวข้อวัฒนธรรมในหนังสือเรียนภาษาอังกฤษเรื่องการทักทายและการอำลา การแต่งกาย เวลา ที่อยู่อาศัย อาหาร และเพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูโรงเรียนรัฐบาลและครูโรงเรียนราษฎร์เกี่ยวกับเรื่องดังกล่าวข้างต้น กลุ่มตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยเป็นครูสอนภาษาอังกฤษจากโรงเรียนรัฐบาล 129 คน และครูโรงเรียนราษฎร์ 120 คน รวม 249 คน ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถาม 1 ชุดเกี่ยวกับความคิดเห็นในการเรียนการสอนหัวข้อวัฒนธรรม แล้วส่งแบบสอบถามไปยังกลุ่มตัวอย่างประชากร และรวบรวมข้อมูลมาวิเคราะห์ โดยคำนวณหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบค่าที และเสนอข้อมูลในรูปตารางประกอบความเรียง ผลการวิจัยสรุปได้ว่า 1. เกี่ยวกับความคิดเห็นของครูโรงเรียนรัฐบาลและครูโรงเรียนราษฎร์ต่อการเรียนการสอนหัวข้อวัฒนธรรมในหนังสือเรียนภาษาอังกฤษ พบว่าครูทั้ง2กลุ่มเห็นด้วยน้อยในการให้ความสำคัญต่อการกำหนดจุดประสงค์การใช้วิธีสอน การใช้กิจกรรมและอุปกรณ์การเรียนการสอน การใช้วิธีวัดและประเมินผลในการเรียนการสอนเรื่องการทักทายและการอำลา การแต่งกาย เวลา ที่อยู่อาศัย และอาหาร 2. ในการเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูโรงเรียนรัฐบาลและครูโรงเรียนราษฎร์เกี่ยวกับการเรียนการสอนหัวข้อวัฒนธรรมพบว่า2.1 ครูโรงเรียนรัฐบาลและครูโรงเรียนราษฎร์ให้ความสำคัญต่อการกำหนดจุดประสงค์การเรียนการสอนเรื่องการทักทายและการอำลา เวลา ที่อยู่อาศัย และอาหารไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.05 แต่ให้ความสำคัญต่อการกำหนดจุดประสงค์การเรียนการสอนเรื่องการแต่งกายแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2.2 ครูโรงเรียนรัฐบาลและครูโรงเรียนราษฎร์ใช้วิธีสอนในการเรียนการสอนเรื่องการทักทายและการอำลา เวลา ที่อยู่อาศัย และอาหารไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.05 แต่ใช้วิธีสอนในการเรียนการสอนเรื่องเวลาแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2.3 ครูโรงเรียนรัฐบาลและครูโรงเรียนราษฎร์ใช้กิจกรรมและอุปกรณ์การเรียนการสอนในการเรียนการสอนเรื่องการทักทายและการอำลา การแต่งกาย เวลา ที่อยู่อาศัย และอาหารไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.05 2.4 ครูโรงเรียนรัฐบาลและครูโรงเรียนราษฎร์ใช้วิธีวัดและประเมินผลในการเรียนการสอนเรื่อง การทักทายและการอำลา การแต่งกาย เวลา ที่อยู่อาศัย และอาหารไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.05
The purposes of this study were to study the opinions of secondary school English teachers concerning the focus on setting objectives, the using of instructional methods, the using of instructional activities and materials and the using of measurement and evaluation methods in learning and teaching cultural topics in the following aspects : greeting and leave-taking, clothing, time, home, meals and drinks in English textbooks and to compare the opinions of government and private secondary school English teachers concerning the mentioned topics. The subjects were 129 government secondary school English teachers and 120 private secondary school English teachers. The total was 249. A set of questionnaires concerning opinions about learning and teaching cultural topics was constructed by the researcher. Then the questionnaires were sent to the subjects. The collected data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test and presented in tables with description. The results of the study were as follows : 1. Concerning the opinions of government and private secondary school English teachers in learning and teaching cultural topics in English textbooks, both groups agreed at the lower level in the focus on setting objectives, the using of instructional methods, the using of instructional activities and materials, the using of measurement and evaluation methods in learning and teaching greeting and leave-taking, clothing, time, home, meals and drinks. 2. In comparing the opinions of government and private secondary school English teachers concerning learning and teaching cultural topics, it was found that: 2.1 Government and private school English teachers’ opinions concerning the focus on setting objectives in learning and teaching greeting and leave-taking, clothing, time, home, meals and drinks were not different at the 0.05 level of significance, but their opinions concerning the focus on setting objectives in learning and teaching clothing were different at the 0.05 level of significance. 2.2 Government and private school English teachers’ opinions concerning the using of instructional methods in learning and teaching greeting and leave-taking, clothing, time, home, meals and drinks were not different at the 0.05 level of significance, but the using of instructional methods in learning and teaching clothing were different at the 0.05 level of significance. 2.3 Government and private school English teachers’ opinions concerning the using of instructional activities and materials in learning and teaching greeting and leave-taking, clothing, time, home and meals and drinks were not different at the 0.05 level of significance. 2.4 Government and private school English teachers’ opinions concerning the using of measurement and evaluation methods in learning and teaching greeting and leave-taking, clothing, time, home and meals and drinks were not different at the 0.05 level of significance.


ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) ครูภาษาอังกฤษ วัฒนธรรม -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram