Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleพฤติกรรม และปัจจัยในการเลือกใช้แพ็คเกจเสริมโทรศัพท์เคลื่อนที่แบบเติมเงินของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร / โปรยทิพย์ สุวรรณอาภา = Behavior and factors affecting the selection of mobile phone users toward prepaid additional packages in Bangkok Metropolis
Author Proythip Suwanarpa
Imprint 2555
Descript ก-ญ, 98 แผ่น : ภาพประกอบ, แผนภูมิ

SUMMARY

การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรม และปัจจัยในการเลือกใช้แพ็คเกจเสริมโทรศัพท์เคลื่อนที่แบบเติมเงินของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร เพื่อให้ผู้ให้บริการเครือข่ายใช้เป็นแนวทางในการพัฒนาและออกแบบแพ็คเกจเสริมให้ตรงกับพฤติกรรมและความต้องการของผู้ใช้บริการโทรศัพท์เคลื่อนที่แบบเติมเงินมากขึ้น ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ใช้แพ็คเกจเสริมโทรศัพท์เคลื่อนที่แบบเติมเงินส่วนใหญ่มีการใช้งานแพ็คเกจ internet รู้จักแพ็คเกจเสริมโทรศัพท์เคลื่อนที่ผ่านช่องทางโฆษณาทางโทรทัศน์ และทาง website/internet มีการใช้งานโทรศัพท์เคลื่อนที่เฉพาะการโทรศัพท์ (Voice service) จำนวน 2-5 ชั่วโมงต่อวัน ส่ง SMS/MMS โดยเฉลี่ยไม่เกิน 10 ครั้งต่อเดือน ใช้งานอินเทอร์เน็ตเฉลี่ยมากกว่า 70 ชั่วโมงต่อเดือน ซึ่งใช้งานในช่วงเวลา 20:01-00:00 ช่องทางที่ผู้บริโภคใช้ในการสมัครแพ็คเกจเสริมคือ Call Center มีตัดสินใจด้วยตัวเองในการเลือกใช้แพ็คเกจเสริม สำหรับเหตุผลของผู้ที่ไม่ใช้หรือเลิกใช้แพ็คเกจเสริมโทรศัพท์เคลื่อนที่แบบเติมเงิน คือ ไม่มีความจำเป็นต้องใช้แพ็คเกจเพิ่ม
สำหรับปัจจัยทางการตลาดที่มีผลต่อการเลือกใช้แพ็คเกจเสริมโทรศัพท์เคลื่อนที่แบบเติมเงินพบว่า ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับการให้ข้อมูลแพ็คเกจเสริมที่ชัดเจนมากที่สุด รองลงมาคือ การให้ส่วนลด และราคาเหมาะสมและคุ้มค่า โดยลักษณะประชากรศาสตร์ที่มีผลต่อปัจจัยดังกล่าว ได้แก่ เพศ อายุ และระดับการศึกษามีผลต่อปัจจัยด้านการให้ข้อมูลแพ็คเกจเสริม เพศ และอายุมีผลต่อปัจจัยด้านการให้ส่วนลด และรายได้มีผลต่อปัจจัยด้านราคา ประโยชน์ที่ได้จากการวิจัยครั้งนี้ คือ เพื่อใช้เป็นแนวทางการวางแผนกลุยุทธ์ทางการตลาด การวิเคราะห์กลุ่มผู้บริโภคเป้าหมาย และให้ผู้ให้บริการนำไปวางแผนพัฒนาและออกแบบแพ็คเกจเสริมที่สามารถตอบสนองผู้บริโภคได้ดียิ่งขึ้น
The objectives of this research were to study behavior and factors affecting the selection of mobile phone users toward prepaid additional packages in Bangkok Metropolis and to be used to develop and design prepaid additional packages in order to respond to consumer needs. The study found that most consumers who used prepaid additional packages used internet package and knew prepaid additional packages through TV commercials, website, and internet channels. Most respondents used voice service about 2-5 hours per day and sent SMS/MMS less than 10 times per month. They used internet via mobile phone more than 70 hours per month, and the period of using mobile phone was between 8:00 p.m. – 00:00 a.m. Channel that consumers used to register was Call Center, and they decided to choose additional packages by themselves. The reason that they did not use or discontinue additional packages was no need to use its. The result of this research found that the most important factor affecting the selection of prepaid additional packages was package information, followed by the discount and price. The demographic characteristics which were associated with factors of package information, the discount and price were gender, age, and education for package information factor, gender and age for the discount factor, and income for price factor. The benefits of this research are approach of marketing strategy planning and potential customer analysis. Providers can use this research to develop and design prepaid additional packages for better response to consumer needs.


LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53830055LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram