Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

TitleThe development of Collaborative Strategic Reading (CSR) instruction using electronic children’s picture books for fifth grade students / Kanpajee Rattanasaeng = การพัฒนาการเรียนการสอนด้วยกลวิธีการอ่านแบบร่วมมือโดยใช้หนังสือภาพประกอบอิเล็กทรอนิกส์สำหรับนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 5
Author กานต์พจี รัตนแสง
Imprint 2011
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28632
Descript xiii, 171 leaves

SUMMARY

The objectives of this research were to develop Collaborative Strategic Reading (CSR) instruction using electronic children’s picture books. The subjects were 32 fifth graders studying at Piboonbumpen Demonstration School Burapha University and enrolling in an English Foundation Course in semester 1, academic year 2011. The instruments used in this research were the English reading ability tests, students’ opinion logs, and opinion questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistic and content analysis. The finding of the study revealed that: (1) the components of Collaborative Strategic Reading (CSR) instruction using electronic children’s picture books were consist of 3 components: 1) lesson plans 2) scope and sequences, and 3) evaluation. (2) the effectiveness score of CSR instruction using electronic children’s picture books were at 86.37/85.10, which was higher than the hypothesis setting criteria 80/80. (3) the mean score from the questionnaire eliciting students’ opinions toward CSR instruction using electronic children’s picture books was found positive with the mean score of 4.16 (S.D. = 0.710). These findings confirm that CSR instruction using electronic children’s picture books positively affects students’ reading ability.
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาการเรียนการสอนด้วยกลวิธีการอ่านแบบร่วมมือโดยใช้หนังสือภาพประกอบอิเล็กทรอนิกส์สำหรับนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 5 โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนสาธิต “พิบูลบำเพ็ญ” มหาวิทยาลัยบูรพา จำนวน 32 คน ที่ลงทะเบียนวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2554 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบทดสอบความรู้ด้านการอ่านภาษาอังกฤษจากหนังสือภาพประกอบอิเล็กทรอนิกส์ แบบจดบันทึกความคิดเห็น และแบบสอบถามความคิดเห็นของผู้เรียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติภาคบรรยายและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) องค์ประกอบของการเรียนการสอนด้วยกลวิธีการอ่านแบบร่วมมือโดยใช้หนังสือภาพประกอบอิเล็กทรอนิกส์นั้นประกอบด้วย 3 องค์ประกอบคือ (1) แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยกลวิธีการอ่านแบบร่วมมือโดยใช้หนังสือภาพประกอบอิเล็กทรอนิกส์ (2) ขอบเขตและขั้นตอนของบทเรียน และ(3) การประเมินผล 2) คะแนนเฉลี่ยหลังการทดลองมีค่าประสิทธิภาพของการเรียนการสอนด้วยกลวิธีการอ่านแบบร่วมมือโดยใช้หนังสือภาพประกอบอิเล็กทรอนิกส์ อยู่ที่ระดับ 86.37/ 85.10 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 80 / 80 ตามสมมติฐานที่ตั้งไว้ 3) คะแนนค่าเฉลี่ยจากแบบสอบถามความคิดเห็นต่อการเรียนการสอนด้วยกลวิธีการอ่านแบบร่วมมือโดยใช้หนังสือภาพประกอบอิเล็กทรอนิกส์มีค่าเฉลี่ย 4.16 (ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน = 0.710 ซึ่งแสดงให้เห็นว่านักเรียนมีเจตคติที่ดีต่อการเรียนการสอนด้วยกลวิธีการอ่านแบบร่วมมือโดยใช้หนังสือภาพประกอบอิเล็กทรอนิกส์


Reading -- Study and teaching -- Audio-visual aids Reading (Elementary) Children's electronic books Teaching -- Aids and devices การอ่าน -- การศึกษาและการสอน -- โสตทัศนูปกรณ์ การอ่านขั้นประถมศึกษา หนังสืออิเล็กทรอนิกส์สำหรับเด็ก การสอนด้วยสื่อ



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram