Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleการศึกษาความเป็นไปได้ในการทำฟาร์มกระต่ายเชิงพาณิชย์ / ณัฐนิติ ตระการกุลชร=The feasibility study of commercial rabbit farming
AuthorNattanit Trakarnkulchorn
Imprint 2555
Descript ก-ฏ: 118 แผ่น, ตาราง

SUMMARY

กระต่ายเป็นสัตว์เลี้ยงที่คนนิยมเลี้ยงกันมากในปัจจุบัน ทำให้ธุรกิจประเภทฟาร์มกระต่ายมีแนวโน้มการเติบโตอย่างต่อเนื่องตามความต้องการของผู้บริโภคที่เพิ่มมากขึ้น นอกจากนี้แล้วกระต่ายยังมีข้อดี คือ เป็นสัตว์เลี้ยงที่ดูแลง่าย โตไว ขยายพันธุ์ได้เร็ว และใช้พื้นที่ในการเพาะเลี้ยงน้อย ดังนั้นธุรกิจประเภทฟาร์มกระต่ายจึงถือเป็นธุรกิจที่น่าลงทุน การศึกษาความเป็นไปได้ในการทำฟาร์มกระต่ายเชิงพาณิชย์นี้ได้แบ่งการศึกษาออกเป็น 3 ด้าน ได้แก่ ด้านการตลาด ด้านการดำเนินงานและด้านการเงิน ซึ่งผลของการศึกษาทางด้านการตลาดพบว่าปัจจัยที่สำคัญในการเลือกซื้อกระต่ายของผู้บริโภคคือชื่อเสียงและความน่าเชื่อถือของร้านขายกระต่าย โดยกระต่ายที่ผู้บริโภคนิยมซื้อกันมากในปัจจุบันคือ พันธุ์ฮอลแลนด์ ลอป, เนเธอร์แลนด์ ดวอฟ และมินิเร็กซ์ ซึ่งทั้ง 3 พันธุ์ ถือเป็นกระต่ายสายพันธุ์แท้ที่ได้รับการรับรองจากสมาคมผู้เพาะพันธุ์กระต่ายแห่งอเมริกา การศึกษาทางด้านการดำเนินงานพบว่า โครงการนี้มีโอกาสในการลงทุนสูงมาก เนื่องจากใช้เงินลงทุนเริ่มต้นที่ค่อนข้างต่ำ อีกทั้งใช้พื้นที่ในการเพาะเลี้ยงไม่มากนัก ผลการศึกษาทางด้านการเงินพบว่าในการลงทุนบนพื้นที่ 42 ตารางเมตร ด้วยเงินลงทุนเริ่มต้น 676,440 บาท เป็นระยะเวลา 4 ปี โดยใช้อัตราคิดลดร้อยละ 20 ต่อปี มีมูลค่าปัจจุบันสุทธิ (NPV) เท่ากับ 1,712,188 บาท อัตราผลตอบแทนภายใน (IRR) เท่ากับ 114.96% และระยะเวลาคืนทุน 1 ปี 7 วัน สรุปแล้วโครงการ “การทำฟาร์มกระต่ายเชิงพาณิชย์” มีความน่าสนใจในการลงทุนและมีความเป็นไปได้ในการลงทุนทั้งทางด้านการตลาด ด้านการดำเนินงานและด้านการเงิน
The rabbit is the popular pet that many people like to raise at the present time. So, it causes the rabbit farm business grow continuously in order to respond to higher customer demand. Furthermore, the rabbit also has a lot of distinguished natures. It is easy to be raised, grows quickly, propagates fast and requires small area to inhabit. Therefore, the rabbit farm is an attractive business to make an investment. The feasibility study of the commercial rabbit farming is separated into 3 parts, namely marketing study, operational study and financial analysis. To begin with the marketing study, it indicates that the main factor affecting customer’s decision to buy a rabbit is the fame and the trustworthy of the rabbit store. Additionally, the most popular species of the rabbit are Holland Lop, Netherland Dwarf and Mini Rex. These three races are the genuine species guaranteed by American Rabbit Breeders Association (ARBA). Secondly, the operational study presents that commercial rabbit farming has a high potential to invest because of low initial budget and small needed area. Eventually, the result of the financial analysis shows that the investment of a commercial rabbit farming on the area of 42 square meters with initial investment of 676,440 baht for 4 years by using the discount rate at 20% per annum has the net present value (NPV) of 1,712,188 baht, internal rate of return (IRR) of 114.96% and the payback period of 1 year and 7 days. In conclusion, the commercial rabbit farming project is interesting to invest. It has the possibility in terms of marketing, operation and finance.


กระต่าย -- การเลี้ยง กระต่าย -- ฟาร์ม

LOCATIONCALL#STATUS
Chula Business School Library : Special Project53817889LIB USE ONLY



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram