Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleความคาดหวังของครูประถมศึกษาจังหวัดนครนายก ที่มีต่อการเรียนการสอนในโรงเรียนประถมศึกษา / บุญช่วย จันทร์พรหมมา = Elementary school teachers' expectation of learning and teaching in elementary schools, Nakhon Nayok Province
Author Boonchauy Chantrapromma
Imprint 2524
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25224
Descript ก-ถ, 114 แผ่น

SUMMARY

ความมุ่งหมายของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาความคาดหวังของครูประถมศึกษาจังหวัดนครนายกและความคิดเห็นต่อสภาพที่เป็นจริงที่มีต่อการเรียนการสอนในโรงเรียนประถมศึกษาในด้านการเตรียมการเรียนการสอน กิจกรรมการเรียนการสอน นวัตกรรมและสื่อการเรียนการสอน และการวัดผลและการประเมินผล 2. เพื่อเปรียบเทียบความคาดหวังของครูประถมศึกษาจังหวัดนครนายกกับความคิดเห็นต่อสภาพที่เป็นจริงที่มีต่อการเรียนการสอนในโรงเรียนประถมศึกษาในด้านการเตรียมการเรียนการสอน กิจกรรมการเรียนการสอน นวัตกรรมและสื่อการเรียนการสอน และการวัดผลและการประเมินผล วิธีดำเนินการวิจัย ศึกษารวบรวมข้อมูลเพื่อสร้างแบบสอบถามความคาดหวังและความคิดเห็นต่อสภาพที่เป็นจริงของครูประถมศึกษาจังหวัดนครนายก นำแบบสอบถามไปใช้กับตัวอย่างประชากรซึ่งเป็นครูประถมศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาจังหวัดนครนายก จำนวน 735 คน และนำแบบสอบถามที่ได้รับคืนมาทำการวิเคราะห์โดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าที สรุปผลการวิจัย 1. ความคาดหวังของครูประถมศึกษาจังหวัดนครนายกที่มีต่อการเรียนการสอนในโรงเรียนประถมศึกษาอยู่ในระดับมากทุก ๆ ด้าน กล่าวคือ การเตรียมการเรียนการสอน กิจกรรมการเรียนการสอน นวัตกรรมและสื่อการเรียนการสอน และการวัดผลและการประเมินผล 2. ความคิดเห็นต่อสภาพที่เป็นจริงของครูประถมศึกษาจังหวัดนครนายกที่มีต่อการเรียนการสอนในโรงเรียนประถมศึกษาอยู่ในระดับพอสมควรทุก ๆ ด้าน ยกเว้นด้านการเตรียมการเรียนการสอน ด้านกิจกรรมการเรียนการสอน และด้านนวัตกรรมและสื่อการเรียนการสอน บางเรื่องอยู่ในระดับน้อย ดังนี้ 2.1 ด้านการเตรียมการเรียนการสอน เรื่อง การจัดเตรียมอุปกรณ์และการศึกษาแหล่งวิทยาการ เพื่อเตรียมการสอนสำหรับครู 2.2 ด้านกิจกรรมการเรียนการสอน เรื่อง การเชิญวิทยากรในท้องถิ่นมาให้ความรู้แก่เด็กหรือพาเด็กไปหาวิทยากร 2.3 ด้านนวัตกรรมและสื่อการเรียนการสอน เรื่อง การจัดหา จัดซื้อ และการใช้เอกสารและอุปกรณ์เกี่ยวกับนวัตกรรมและสื่อการเรียนการสอน การใช้เครื่องช่วยสอนและการจัดทัศนศึกษา 3. ความคาดหวังและความคิดเห็นต่อสภาพที่เป็นจริงของครูประถมศึกษาจังหวัดนครนายกที่มีต่อการเรียนการสอนในโรงเรียนประถมศึกษาทุก ๆ ด้านแตกต่างกัน โดยครูประถมศึกษามีความคิดเห็นต่อสภาพที่เป็นจริงเกี่ยวกับการเรียนการสอนในโรงเรียนประถมศึกษาในด้านดังกล่าวน้อยกว่าที่ครูประถมศึกษาคาดหวังไว้
Purposes : The purposes of this research are as follows : 1. To study elementary school teachers’ expectation and opinions concerning the actual situation of learning and teaching in elementary schools in Nakhon Nayok Province on preparation of learning – teaching, instructional activities, innovation and instructional media, and evaluation and measurement. 2. To compare elementary school teachers’ expectation and opinions concerning the actual situation of learning and teaching in elementary schools in Nakhon Nayok Province on preparation of learning – teaching, instructional activities, innovation and instructional media, and evaluation and measurement. Research Procedure : The data and information were gathered and developed into questionnaires concerning elementary school teachers’ expectation and opinions of learning and teaching in elementary schools. The questionnaires were sent to seven hundred and thirty-five samples, who were elementary school teachers in Nakhon Nayok Province. The questionnaires were returned and analyzed by using percentage, mean, standard deviation and t-test. Results : 1. The level of elementary school teachers’ expectation of learning and teaching in elementary schools is high, namely, preparation of learning – teaching, instructional activities, innovation and instructional media, and evaluation and measurement. 2. The level of elementary school teachers’ opinions concerning the actual situation of learning and teaching in elementary schools is moderate, except in preparation of learning – teaching, instructional activities, and innovation and instructional media, some is low as follows : a. In preparation of learning – teaching category is preparation of materials and studying of academic sources for teaching preparation. b. In instructional activities category is invitation of local experienced person for teaching the students or taking students out. c. In innovation and instructional media category is finding, buying and using documents and materials concerning of innovation and teaching media, using of teaching assisted instruction and arranging field study. 3. Significant differences at the level of .01 were found between elementary school teachers’ expectation and opinions concerning the actual situation of learning and teaching in elementary schools in Nakhon Nayok Province, which elementary school teachers’ opinions concerning the actual situation of learning and teaching is lower than their expectation.


โรงเรียนประถมศึกษา -- ทัศนคติ



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram