Office of Academic Resources
Chulalongkorn University
Chulalongkorn University

Home / Help

Titleปัญหาการสอนพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดใหญ่ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ / ทำนูล โชติกเสถียร = Problems in teaching physical education in large elementary schools under the auspices of The Office of the National Primary Education
Author Thamnool Jotikastira
Imprint 2526
Connect tohttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18109
Descript ก-ฑ, 152 แผ่น

SUMMARY

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาการสอนพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดใหญ่ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ และเปรียบเทียบปัญหาการสอนพลศึกษาของครูที่มีวุฒิทางพลศึกษา และครูที่ไม่มีวุฒิทางพลศึกษาผู้วิจัยได้ส่งแบบสอบถามไปยังครูที่สอนวิชาพลศึกษาจำนวน 300 คน จากโรงเรียนประถมศึกษาขนาดใหญ่ จำนวน 150 โรงเรียน ได้รับแบบสอบถามคืน 243 ชุด คิดเป็นร้อยละ 81 ทำการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ความแตกต่างโดยใช้ค่าที (t-test) แล้วนำเสนอในรูปตารางและความเรียง ผลการวิจัยพบว่า ปัญหาการสอนพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดใหญ่ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ ครูพลศึกษาประสบปัญหาโดยเฉลี่ยอยู่ในระดับน้อย และปัญหาที่ประสบส่วนใหญ่คือ การขาดแคลนอุปกรณ์ และขาดแหล่งวิชาในการค้นคว้า ครูพลศึกษาส่วนใหญ่จะแก้ปัญหาในการสอนพลศึกษาด้วยตนเองและให้เพื่อครูช่วย สำหรับปัญหาด้านอุปกรณ์ในการสอนพลศึกษาประสบปัญหาอยู่ในระดับน้อย วิชาที่ที่ประสบปัญหาด้านอุปกรณ์มากคือ การสอนกิจกรรมเข้าจังหวะ และยิมนาสติก ส่วนปัญหาด้านสถานที่ในการสอนพลศึกษา วิชาที่ประสบปัญหามากคือ การเคลื่อนไหวขั้นพื้นฐาน กิจกรรมเข้าจังหวะ ยิมนาสติก กีฬา และกรีฑา ครูที่สอนวิชาพลศึกษาที่มีวุฒิทางพลศึกษาและที่ไม่มีวุฒิทางพลศึกษา ประสบปัญหาส่วนใหญ่ไม่มีมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
The purpose of this research was to study the problems in teaching physical education in large elementary schools under the auspices of the Office of the National primary Education. Questionnaires were sent to 300 teachers in 150 large elementary schools. Two hundred and forty-three questionnaires (constituting of eight-one percent) were returned. The data were analyzed into percentage, mean, standard deviations and t-test in order to determine the level of significant difference. It was found that physical education teachers had problems in teaching physical education in low encountered and the main problems of teaching physical education were : lack of equipments and lack of handbooks for physical education teachers. Most physical education teachers solved problems by themselves and with their colleagues . The problems of equipment in teaching physical education which encountered the most were the equipments used for teaching rhythmic activity and gymnastics. The problems of facilities used in teaching physical education which encountered the most were : the facilities for teaching rhythmic activity and gymnastics, basic movement, sports and track and field.There was no significant difference on the most encountered problems between the trained and non trained physical education teachers at the .01 level.


พลศึกษา -- การศึกษาและการสอน



Location



Office of Academic Resources, Chulalongkorn University, Phayathai Rd. Pathumwan Bangkok 10330 Thailand

Contact Us

Tel. 0-2218-2929,
0-2218-2927 (Library Service)
0-2218-2903 (Administrative Division)
Fax. 0-2215-3617, 0-2218-2907

Social Network

  line

facebook   instragram